Enligt Engellau kommer bÄde förmÄner och plikter med det faktum att Volvo Àr Sveriges största företag omsÀttningsmÀssigt.
Engellau fÄr medhÄll av Mats Liss, analytiker pÄ Kepler Cheuvreux.
ââSpontant sĂ„ var det vĂ€ntat skulle jag sĂ€ga. Det var inte nĂ„got chockbesked, sĂ€ger han.
Att beslutet om utdelningsförslaget, 5,50 kronor per aktie vÀrt totalt 11,7 miljarder kronor, dröjde tror Hampus Engellau beror pÄ att styrelsen varit tvungen att stöta och blöta innan ett slutgiltigt beslut fattas.
ââJag förstĂ„r vilken sits man har varit i kring funderingarna. Volvo har i stor utstrĂ€ckning utnyttjat permitteringsstödet samtidigt som bolaget gjorde en kanonvinst förra Ă„ret och balansrĂ€kningen Ă€r vĂ€ldigt stark. Det fanns utrymme att dela ut pengar men det finns samtidigt ett signalvĂ€rde i att inte göra det, sĂ€ger han.
Stor debatt
Företag som ger aktieutdelning samtidigt som man tar del av statens program för permitteringsstöd har vÀckt stor debatt de senaste veckorna och flera storföretag har hamnat under lupp.
FrÄn regeringens sida har finansminister Magdalena Andersson (S) satt ner foten och hÀvdat att det inte gÄr att dela ut pengar till Àgare samtidigt som man fÄr statligt stöd.
I Volvos fall Àr antalet anstÀllda i Sverige betydligt fler Àn exempelvis kullagertillverkaren SKF. NÄgot som kan ha bidragit till att Volvo nu slopar utdelningar medan SKF hellre avsade sig permitteringsstöd.
ââStödet till SKF var inte lika stort och dĂ€rför hade det ocksĂ„ en mindre effekt relativt sett, sĂ€ger Mats Liss.
Aktien gÄtt tungt
Hampus Engellau Àr Àven han inne pÄ samma linje.
ââI SKF:s fall rörde det sig om sĂ„ lite pengar medan man i Volvos fall har utnyttjat mer av stödet, sĂ€ger han.
Han tror inte att beslutet kommer att pÄverka AB Volvos aktiekurs, som inledningsvis tog mycket stryk pÄ börsen och rasade med 43 procent under coronakrisens början. Sedan dess har utvecklingen dÀremot gÄtt uppÄt och handlas i dag för drygt 123 kronor.
ââJag tror mĂ„nga har gĂ„tt och vĂ€ntat pĂ„ det hĂ€r beskedet, sĂ€ger Liss.