Polisfacket: Staten ska stÄ för tryggheten

Ordningsvaktsutredningen som i dag lÀmnas över till regeringen vÀcker ingen entusiasm hos Polisförbundet.
–Att vi hamnat i den hĂ€r situationen beror pĂ„ att rikspolitikerna inte tagit tag i trygghetsfrĂ„gorna tidigare, sĂ€ger ordförande Lena Nitz.

Polisförbundets ordförande Lena Nitz tycker att regeringens utredning om ordningsvakter Àr otillrÀcklig för att hjÀlpa polisen i sitt arbete. Arkivbild.

Polisförbundets ordförande Lena Nitz tycker att regeringens utredning om ordningsvakter Àr otillrÀcklig för att hjÀlpa polisen i sitt arbete. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Brott & Straff2021-05-21 13:11

Utredningen för att modernisera ordningsvaktslagen presenterades i dag av inrikesminister Mikael Damberg (S).

Bland annat ska ordningsvakter ges ytterligare befogenheter för att polisen ska avlastas frÄn till exempel transporter och visiteringar. Utbildningen för ordningsvakter ska bli 160 i stÀllet för 80 timmar och det ska finnas en proportionalitetsbestÀmning vid vÄldsutövande för att undvika övervÄld.

Polisförbundet hade hellre sett andra ÄtgÀrder för att frigöra resurser för polisen. Ordförande Lena Nitz tycker att utvidgningen av ordningsvakternas befogenheter mÄnga gÄnger anvÀnts för att tÀcka upp för det faktum att det finns för fÄ poliser.

Statens ansvar

– Poliser har en betydligt lĂ€ngre utbildning Ă€n ordningsvakter och det Ă€r ocksĂ„ statens ansvar att stĂ„ för tryggheten, sĂ€ger hon.

Förslaget om att förlÀnga utbildningen frÄn 80 till 160 timmar tycker hon Àr bra eftersom det visar pÄ en medvetenhet om att jobbet som ordningsvakt inte Àr sÄ enkelt. Men om det kommer att vara tillrÀcklig vet hon inte.

TT: Är detta ett sĂ€tt för regeringen att sminka över att Sverige har för fĂ„ poliser?

– Alla vet att polisbristen Ă€r orsaken till den explosionsartade ökningen av ordningsvakter. Att vi hamnat i den hĂ€r situationen beror pĂ„ att rikspolitikerna inte tagit tag i trygghetsfrĂ„gorna tidigare, sĂ€ger Lena Nitz.

Stockholm vÀlkomnar

– Men det finns ocksĂ„ andra Ă„tgĂ€rder att ta till. Exempelvis hade man för lĂ€nge sedan kunnat frigöra mer polisiĂ€r tid i yttre tjĂ€nst genom att förse poliser med mer administrativt stöd.

Stockholm Àr den region som lÀgger mest resurser pÄ ordningsvakter. TrafikregionrÄdet Kristoffer Tamsons (M) vÀlkomnar utredningens förslag.

– Det Ă€r vĂ€lkommet, en uppgraderad ordningsvakt Ă€r nĂ„got vi krĂ€vt lĂ€nge, sĂ€ger han till TT.

Men det mÄste gÄ snabbare att fÄ lagstiftningen pÄ plats Àn föreslagna 1 juli 2023, anser han.

– Det Ă€r rimligt att vĂ€cka frĂ„gan om ett snabbspĂ„r. FrĂ„gan har stötts och blötts under mĂ„nga Ă„r och förslagen Ă€r kĂ€nda. LĂ„t oss snabbt tycka till och fĂ„ lagen pĂ„ plats vid Ă„rsskiftet eller i alla fall nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger han.

Tamsons anser ocksÄ att frÄgan om statens roll i finansieringen mÄste tas upp.

– Om ordningsvakterna Ă€r hĂ€r för att stanna och de fĂ„r en utökad roll med att bekĂ€mpa brott och vara brottsförebyggande, sĂ„ Ă€r det regionerna och kommunerna som fĂ„r bĂ€ra bördan. DĂ„ Ă€r det rimligt att diskutera att Ă€ven staten ska bĂ€ra kostnaderna, inte bara kommunerna, sĂ€ger Tamsons.

SL-trafiken anvÀnder 400 ordningsvakter och den totala Ärliga kostnaden ligger pÄ 300 miljoner kronor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!