Ett av fjolÄrets fall beskriver hur jobbet pÄ ett akutboende för hemlösa drastiskt förÀndras nÀr tunga missbrukare börjar placeras dÀr.
NarkotikaförsĂ€ljare och skuldindrivare dyker upp natt som dag, utan att personalen kan överblicka vilka som befinner sig i lĂ€genheterna. En anstĂ€lld jagas med kniv och mordhotas. NĂ„gon annan behöver lĂ„sa in sig i vĂ€ntan pĂ„ polis. Den som Ă€r i tjĂ€nst â och ska göra tillsyn i varje lĂ€genhet â arbetar ensam och med ett larm som saknar positionsangivelse. Fram tills skyddsombudet drar i nödbromsen.
Skyddsombudsstoppet, eller skyddsstoppet, Àr ett av de 44 som gjordes inom vÄrd, omsorg och social verksamhet förra Äret och som gick vidare till Arbetsmiljöverket. Totalt, pÄ hela arbetsmarknaden, lades 103 skyddsstopp som hamnade hos myndigheten. VÄrden har dominerat de senaste Ären och sÀrskilt under det starkt pandemiprÀglade 2020, dÄ det rasade in Àrenden om behovet av skyddsutrustning för personalen.
Inte överens
Trots att pandemin sjunkit undan ökade antalet skyddsstopp inom vÄrd/omsorg/stöd i fjol, jÀmfört med 2021. Med undantag för 2020 var antalet stopp inom omrÄdet det högsta sedan 2015 (Arbetsmiljöverket saknar uppgifter frÄn tidigare Är).
Ăkningen behöver inte betyda att arbetsmiljön faktiskt blivit mer riskfylld. Den kan i stĂ€llet vara ett tecken pĂ„ fler motsĂ€ttningar mellan arbetstagare och arbetsgivare.
ââDe skyddsombudsstopp som finns hos oss, och syns i statistiken, Ă€r de fall dĂ€r arbetsgivaren vĂ€nt sig till oss för beslut. Det Ă€r alltsĂ„ de Ă€renden dĂ€r skyddsombud och arbetsgivare inte Ă€r överens om vilka Ă„tgĂ€rder som krĂ€vs. SĂ„ skyddsstopp som kommer till oss Ă€r ett tecken pĂ„ att samverkan inte riktigt fungerar, sĂ€ger Ulrika Scholander, enhetschef vid Arbetsmiljöverket.
Kommunals ordförande Malin RagnegÄrd tror att ökningen beror pÄ en kombination av allt tunnare bemanning och fler skyddsombud som sÀtter ned foten.
ââVĂ„ra medlemmar vittnar om stĂ€ndiga försĂ€mringar och att de inte fĂ„r gehör hos arbetsgivaren nĂ€r de signalerar om detta. Vi uppmanar ju vĂ„ra medlemmar och skyddsombud att agera och driva frĂ„gorna sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt. Att antalet Ă€renden (till Arbetsmiljöverket) ökar tyder ju pĂ„ att fler sĂ€ger ifrĂ„n, sĂ€ger hon.
HemtjÀnsten drabbad
TT:s genomgÄng av de 44 skyddsstoppen inom vÄrd, hÀlsa och social verksamhet visar att nÀra hÀlften, 21 stycken, var kopplade till hot, vÄld eller risk för vÄld. Akutboendet för hemlösa var alltsÄ lÄngt ifrÄn den enda arbetsplatsen dÀr skyddsombudet bedömde att personalens sÀkerhet inte kunde garanteras.
Flera av de andra arbetsplatserna som berördes av skyddsstopp var LSS-boenden, alltsÄ boenden för personer som behöver stöd pÄ grund av till exempel en intellektuell eller neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. Andra stopp berörde hemtjÀnsten, dÀr personal hotats eller utsatts för vÄld av demenssjuka personer, eller den sjukes anhöriga. Upprepade gÄnger var skyddsombudets krav dubbelbemanning, det vill sÀga inget ensamarbete med hjÀlpbehövande men utÄtagerande personer.
Den höga andelen hot- och vÄldsrelaterade skyddsstopp Àr i linje med den utveckling Arbetsmiljöverket sett.
ââDet Ă€r en bild vi kĂ€nner igen, att skyddsombudsstopp kopplade till hot och vĂ„ld ökar och att man har olika syn pĂ„ vilka Ă„tgĂ€rder som behövs för att kunna arbeta sĂ€kert, sĂ€ger Ulrika Scholander.
Omedelbart förbud
I fallet om akutboendet valde Arbetsmiljöverket att lÀgga ett omedelbart förbud mot ensamarbete. Verksamhetschefens besked att det inte var avtalat och budgeterat för annat Àn ensamarbete godtogs inte.
Arbetsmiljöverket lade ocksÄ ett förbud mot ensamarbete vid ett gruppboende dit en person med omfattande problematik flyttat. Personalen var inte utbildad för att pÄ ett bra sÀtt bemöta personer som lÀtt blir aggressiva och flera sjukskrevs för stress. I stÀllet fick en vikarie ensam arbeta hos personen, trots det rÄdande skyddsstoppet.
ââAtt jobba med mĂ€nniskor i behov av vĂ„rd och omsorg Ă€r ett kvalificerat jobb som krĂ€ver kunskap, kompetens och erfarenhet. NĂ€r mĂ„nga inte orkar vara kvar och arbetsgivaren sĂ€tter i system att ta in personer utan utbildning fĂ„r det konsekvenser, sĂ€ger Malin RagnegĂ„rd.
Men i de allra flesta fall kunde Arbetsmiljöverket avsluta Àrendena, utan att lÀgga förbud.
ââIbland Ă€r det sĂ„ att vi kommer in som en sorts medlare. NĂ€r parterna sitter i samtal med oss och hör vad den andra parten sĂ€ger kan de faktiskt komma överens. Det handlar om att sĂ€tta sig ned och ha en dialog, sĂ€ger Ulrika Scholander.
Malin RagnegÄrd bedömer dock att skyddsstopp kommer att bli allt vanligare.
ââJag tror att de fortsĂ€tter att öka till det blir en förĂ€ndring. Men tyvĂ€rr ser vi inga tendenser pĂ„ att kraftfulla Ă„tgĂ€rdspaket Ă€r pĂ„ vĂ€g.
à r | Antal, totalt | varav inom vÄrd/omsorg | Antal, exklusive coronarelaterade | vÄrd/omsorg, exkl coronarelaterade |
2013 | 94 | Uppg saknas | ||
2015 | 90 | Uppg saknas | ||
2015 | 104 | 17 | ||
2016 | 74 | 17 | ||
2017 | 94 | 17 | ||
2018 | 67 | 16 | ||
2019 | 83 | 16 | ||
2020 | 171 | 69 | 68 | 20 |
2021 | 103 | 32 | 73 | 26 |
2022 | 103 | 44 | 99 | 44 |