Tidskriften Motorföraren har sammanställt vad som gäller i Europa i fråga om vägavgifter, brotullar och miljötariffer. Resan genom Avgiftseuropa börjar redan med pengarna du får betala för att korsa Öresund till Danmark eller Svinesund till Norge.

Här ett axplock av vad som gäller därefter:

Norge. I Oslo och några andra städer samt på flera vägar, broar, tunnlar och landsvägsfärjor tas en ”bompeng” ut.

Danmark. Stora Bält-bron och bilfärjorna mellan öarna är avgiftsbelagda.

Tyskland. Autobahn och många vägar ska avgiftsbeläggas 2018–2019. Ett 70-tal städer har infört miljözoner. För att köra i dem krävs köp av en miljödekal.

Storbritannien. Trängselavgift i centrala London. Vissa motorvägar och andra vägar, broar och tunnlar är avgiftsbelagda.

Belgien och Holland. Tunnlarna Liefenshoek och Westerschelde är avgiftsbelagda.

Frankrike. Motorvägar och många tunnlar kostar pengar. Miljözoner i ett 25-tal städer kräver köp av dekal.

Portugal. Vägtullar för motorvägstrafik.

Italien. De flesta motorvägar är avgiftsbelagda. Vissa gränstunnlar kostar pengar.

Spanien. Motorvägar med hög standard är avgiftsbelagda.

Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern. Förbetald dekal krävs för motorvägstrafik, i Ungern och Slovakien ersätts den med elektronisk registrering. Extra avgifter för vissa vägar och tunnlar i Schweiz och Österrike.

Bulgarien, Rumänien. Avgiftskrav på alla vägar. I Bulgarien är det dekal som gäller, i Rumänien databasregistrering.

Polen, Kroatien, Serbien, Makedonien, Grekland. Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar.

Den som bryter mot reglerna, påpekar Motorföraren, riskerar böter på plats eller i brevlådan.