Här vill kommunen bygga terrängcykelbana

Byggandet av en terrängcykel bana i kommunen har diskuterats länge. Nu finns ett föreslag på var en sådan bana skulle kunna anläggas.

Emma Dahlin (M) och de övriga i kommunstyrelsen ställde sig positiva till den planerade terrängcykelbanan.

Emma Dahlin (M) och de övriga i kommunstyrelsen ställde sig positiva till den planerade terrängcykelbanan.

Foto: Flens kommun/Vilhelm Stokstad / TT.

Flens kommun2019-10-17 06:02

För sex år sedan drev Sparreholms bygderåd frågan om att bygga en terrängcykelbana på en gammal tågvall i centrala Sparreholm. Det fanns visioner om flera olika banor med hopp och hinder samt en velodrom och läktare för publik. Men planerna gick i stöpet.

– Vi gick bom dels på barnens bristande engagemang och på att vi inte fick vara på marken för kommunen, säger Magnus Svensson som då var ordförande i Sparreholms bygderåd.

Fyra år senare, i oktober 2017, kom det in ett medborgarförslag till Flens kommun med önskemål om en terrängcykelbana med branta backar, hopp och doserade kurvor. Förslaget ledde till att fullmäktige gav samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att inventera lämpligt område för en bana. Nu, två år senare, är det området utsett. 

– Det är en jättebra idé som har gått lite som en jojo mellan fullmäktige och samhällsbyggnadsnämnden. Det har begärts olika utredningar och kostnadsförslag. Den färdiga utredningen finns det dock ingen anledning att ifrågasätta, säger Emma Dahlin (M), första vice ordförande i kommunstyrelsen.

Det är vid skjutbanan i Flen som kommunen förslår att en så kallad MTB-bana på 2,5 kilometer byggs. Det finns enligt förslaget möjlighet för parkering vid platsen och målet är att göra det till en "attraktiv målpunkt för terrängcyklister även från kringliggande orter".

Banan beräknas kosta ungefär 2,5 miljoner kronor, därtill tillkommer kostnader för inköp av hinder till banan, markberedning och röjning av sidoområden. Driftkostnaden beräknas landa på 50 000 kronor per år. Planeringen av banan beräknas kunna ta mellan sex och tolv månader medan byggandet av banan bör vara klart på tre till sex månader.

Kommunens satsning kommer dock med en brasklapp. Innan banan ska byggas vill kommunen se ett engagemang och intresse från allmänheten.

– Vi vill se att fler är intresserade och att det finns ideella krafter som är villiga att hjälpa till att ta hand om banan. För att vi ska investera vill vi se ett underlag, det är ganska mycket pengar för Flen, säger Emma Dahlin.

Kommunen vill dessutom helst se att det tillkommer extern finansiering i form av bidrag för att byggandet ska bli av.

– Det finns en rad olika former av bidrag att söka, inte minst för föreningar, säger Emma Dahlin som hoppas att intresserade vill bilda en förening som kan söka bidrag och driva den planerade banan.

Den sista oktober ska fullmäktige besluta i frågan.

Emma Dahlin (M), första vice ordförande i kommunstyrelsen och den som höll i klubban under måndagens sammanträde där från om terrängcykelbana behandlades.
Emma Dahlin (M), första vice ordförande i kommunstyrelsen och den som höll i klubban under måndagens sammanträde där från om terrängcykelbana behandlades.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!