Inför den 42:a Malmamarken uttryckte arrangerande Malmköpings IF oro för att torkan skulle damma igen heden. Så blev det inte, tack vare bevattning på torsdagen och lite regn natten mot söndagen.

Däremot hade marknaden ovanligt få knallar, drygt 250 i stället för runt 300. Det konstaterar Peter Mähl, en av två marknadsgeneraler.

– Det har varit väldigt många tomma platser och det är det sista man vill ha som marknadsarrangör. Många har anmält sig och även betalat, sen dyker de inte upp. Det är en vikande trend över hela Sverige – färre knallar åker ut, säger Peter Mähl och menar att det är en utmaning Malmköpings IF vill försöka lösa långsiktigt.

– Hur ska vi hålla Malmamarken attraktiv så den fortsätter vara full med knallar och locka besökare? Det är nya tider, ett annat konsumtionssamhälle nu. Förr kunde man göra ett klipp på marknaden, köpa hemkokta karameller bara just där och då. Nu kan du gå in på närmsta mack och köpa hemkokta karameller när som helst.

Knallen Roger Vikström, med 44 års svenska marknader i ryggen, är inne på samma funderingar. Han menar också att den vikande trenden påverkas av nya ekonomiska förutsättningar. År 2010 trädde en lag om kassaregister i kraft, som kräver särskild utrustning för kontanthantering.

– Jag har satsat 50 000 kronor på min utrustning. Alla har inte råd med det – och mottagningen för kortläsare och Swish är inte alltid så bra på marknadsplatser, säger Roger Vikström.

Jo, möjligen har förutsättningarna försämrats och gamla tiders magi falnat lite. Trots det, och trots varmt och kvalmigt väder, tycks dock Malma marken i stort behålla sin tjusning.

– Vi brukar ha runt 60 000 besökare och det har trots vädret varit bra med folk både fredag och lördag – men jag tror ändå att vi kanske har tappat lite i år.

Det säger Peter Mähl som, när tidningen pratar med honom vid lunchtid på söndagen, ännu inte vet hur stor publiken blir när eftermiddagens affischnamn, Idolvinnaren Chris Kläfford, kliver upp på scenen.

– Förr om åren kunde vi ha kanonartister alla dagar och även på lördagskvällen, men kostnaderna drar iväg. Säg att vi öser ut pengar på artister, så ösregnar det tre dagar. Det gäller att hitta en balans.

Årets marknad bjöd på bland annat Sörmlandsfinal i musiktävlingen P4 nästa, som vanns av Strängnäsbandet White Monkey, konsert med 80-talsnostalgiska duon Syd & Susie och ett barnvänligt framträdande av buktalarduon Zillah & Totte.