Inför Volvos öppna hus skrev tidningen om att företaget försökt fÄ ner hastigheten pÄ vÀg 55 i höjd med fabriken för att förebygga en olycka.
Hastigheten dÀr Àr i dag Àr 80 km/h och Volvo ville tillfÀlligt sÀnka den till 60 km/h.
â Jag var jĂ€tteorolig över att det ska ske en olycka. SĂ„ dĂ€rför drog vi igĂ„ng den karusellen. Men, ja, det Ă€r inte sĂ„ mycket att göra Ă„t nu, sa projektledare Jenny Melin inför evenemanget.
Men Volvo fick nej av LÀnsstyrelsen pÄ inrÄdan av Trafikverket. I beslutet att avslÄ Volvos ansökan gÄr bland annat att lÀsa följande yttrande frÄn Trafikverket:
"VÀg 55 Àr en del av det funktionellt prioriterade vÀgnÀtet dÀr trafikanter stÀller höga krav pÄ framkomlighet. VÀgen Àr en mycket viktig transportled bÄde ur ett nationellt- och regionalt perspektiv för nÀringslivets transporter. Det Àr sammantaget angelÀget att en hög framkomlighetsnivÄ för genomfartstrafiken pÄ vÀgen bibehÄlls."
Volvo öppnade portarna för allmÀnheten klockan 10. Klockan 10.46 larmades polisen om en trafikolycka pÄ platsen.
Tomas Medin Àr platschef hos Volvo i Flen.
â Det Ă€r för jĂ€vligt. Vi var oroliga och vi hade rĂ€tt i vĂ„r oro. Det hĂ€r var ju inte första gĂ„ngen heller. Jag vet minst tvĂ„ frĂ„n oss som varit med om olyckor hĂ€r uppe, inget allvarligt, men Ă€ndĂ„, sĂ€ger han.
Medin berÀttar att under invigningen för fabriken i fredags, var det ansvariga frÄn Flens kommun pÄ plats. NÀr han frÄgade vad de tar med sig efter besöket var svaret tydligt.
â Trafiksituationen, sa de.
Inför Volvos flytt ut till Talja-omrÄdet var ocksÄ frÄgan uppe för diskussion.
â Jag tror det pratades om en rondell dĂ„. Men det blev avslag. Men nĂ„gonting mĂ„ste ju göras hĂ€r. Vi kör frĂ„n jobbet rakt upp pĂ„ en 80-vĂ€g med skymd sikt.
Vad tÀnker du om det som hÀnde i lördags?
â Nu verkar det ju ha gĂ„tt bra, det jag hörde var att nĂ„gon fick ont i nacken. Men det hade ju kunnat gĂ„ sĂ„ mycket vĂ€rre. SĂ€g att bilen som blivit pĂ„körd kommit över i fel körfĂ€lt, dĂ„ kan det ju till och med ske dödsfall. Nej, det hĂ€r Ă€r ingen bra lösning, sĂ€ger han.
Christofer Pourfard Cromnow fattade beslutet för LÀnsstyrelsens rÀkning.
â Det Ă€r sĂ„klart alltid trĂ„kigt nĂ€r det sker olyckor. Men egentligen var det ett ganska enkelt beslut. Vi Ă€r ganska restriktiva och praxis Ă€r att vi avslĂ„r sĂ„dana hĂ€r frĂ„gor.
Varför dÄ?
â Det Ă€r föraren sjĂ€lv som Ă€r ansvarig för att sakta ner om det behövs, det Ă€r sĂ„ det Ă€r rent juridiskt. Och 80 km/h Ă€r ju den högst tillĂ„tna hastigheten, dĂ€r tĂ€nker mĂ„nga lite fel ibland.
Hur gÄr det till nÀr beslutet fattas?
â Vi tar ju in synpunkter frĂ„n bĂ„de polis och Trafikverket. I det hĂ€r fallet hade polisen inga synpunkter men Trafikverket tyckte inte det fanns behov för en sĂ€nkning. De Ă€r ju vĂ€ghĂ„llare för vĂ€gen ocksĂ„, sĂ„ deras ord vĂ€ger tungt i frĂ„gan, sĂ€ger han.
Hur vanligt Àr det att ni beviljar sÀnkningar av hastigheten?
â Vi Ă€r ganska restriktiva med sĂ„nt hĂ€r. Det skulle ju inte fungera om vi sĂ€nkte hastigheter lite överallt. Det Ă€r fordonsĂ€garen sjĂ€lv som Ă€r ansvarig för att sakta ner. Det Ă€r det som Ă€r den juridiska termen.
Tidningen har Àven varit i kontakt med Trafikverket som inte har sÄ mycket mer att tillÀgga Àn det man skrev i sitt yttrande till LÀnsstyrelsen. Man vill ocksÄ vara tydlig med att det Àr LÀnsstyrelsen som fattar beslutet.
Varken Trafikverket eller LĂ€nsstyrelsen har varit ute vid Volvo och inspekterat innan beslutet fattades.