Blandat betyg på skolans kvalitet

Förbättringar på en del håll medan annat återstår. Så kan kvalitetsredovisningarna från Flens skolor och förskolor sammanfattas.
– Det är för många i nian som inte når behörighet till gymnasiet för att vi ska vara nöjda, säger barn- och utbildningsförvaltningens chef Michael Martinsson.

Flen2009-11-25 05:00

Men han menar också att det finns resultat i skolornas rapporter som är glädjande.

– Positivt är att vi kan se av redovisningarna att tidiga insatser ger resultat. Väldigt tydligt framkommer det i Flens grundskoleområde F-5, Vi ser en klar förbättring i måluppfyllelsen.

Målet är att alla elever i årskurs tre ska kunna läsa och skriva. Senaste läsåret nådde 130 av 158 elever målet. Martinsson tycker inte att 82 procent är bra nog men att skolorna är på rätt väg.

På Söderskolan är förbättringen tydlig. 88 procent av totalt 24 elever nådde målet i läsning. Året innan stannade resultatet på 54 procent. Förbättringen ses som en följd av prioritering på läsinlärning som görs i åk årskurserna 1 och 2.

– Men det är också frukten av förskolans tydliga fokus på barnens tidiga språkutveckling. Modersmålsstödet vill vi få möjlighet att utöka. I Flens grundskolor finns tio - tolv språk representerade.

I går rapporterade Eskilstuna-Kuriren om Skolverkets sammanställning av niornas betyg där Flen ligger lågt. Svårast är tydligen matematik. 84 procent av niorna fick godkänt, engelska 88,6 procent och svenska/sv A 89,6 procent.

– Vi har för många elever som slutar nian med icke godkända betyg, säger Michael Martinsson. Det vi kan notera är att betygen inte faller. Men det kan vi inte vara nöjda med.

Barn som har behov av särskilt stöd ska få det. Martinsson ser en tydlig förbättring sedan några år i arbetet med att identifiera eleverna som behöver särskilt stöd. Samtidigt tvingas han konstatera att behoven inte kan täckas fullt ut.

Även om det är viktigt att lära sig nya saker i skolan finns andra värden. Trygghet och trivsel.

En enkät bland yngre elever visar att de i huvudsak är nöjda. På frågan ”Trivs du i skolan?” var 4 högsta betyg. Barnens betyg: 3,6.

Även föräldrar ger bra betyg åt sina barns skola. 7,27 är betyget på en tiogradig skala när föräldrarna ska bedöma skolans verksamhet i sin helhet.

Något som gläder Michael Martinsson är också en ökad måluppfyllelse på gymnasiet.

– Ett ökat antal får slutbetyg. En viktig orsak är sannolikt tydligheten när eleverna informeras om vad som förväntas.

Ändå har det genomsnittliga meritvärdet dalat något. Därmed nåddes heller inte målet 2009 som sa att betygsmeritvärdet skulle öka

Målet är att alla eleverna ska klara kraven för slutbetyg. Framförallt är det på yrkesförberedande programmen som för få elever når ända fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om