SOS: "15 minuter är alldeles för lång tid"

Åtta sekunder, längre än så ska ingen behöva vänta på att komma fram på 112 enligt SOS målsättning. Enligt årsrapporten för 2013 ligger dock svarstiden på 11,5 sekunder. Men hade det tagit 11,5 sekunder att komma fram till en operatör hade nog grannarna i Borsökna varit nöjda.

Eskilstuna2014-09-26 08:06

Tobias Erdsjö är ställföreträdande räddningschef på räddningstjänsten i Eskilstuna. Han blir oroad när han hör om svårigheterna med att larma SOS.

– Vi har avtal med SOS. Stämmer det att det har tagit 15 minuter att komma fram dit då är det riktigt galet, säger han.

Under 2013 stängdes tre SOS-centraler – Eskilstunas, Gävles och Skellefteås. Enligt SOS årsrapport för 2013 var det en del i ett effektiviseringsprogram.

I Sörmland har SOS också fått tillbaka ansvaret för dirigering och prioritering av ambulanser.

Men enligt Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm, har inte dessa faktum påverkat varken arbetsbörda eller personalstyrka.

– Vi har inte dragit ner på antalet operatörer, säger han.

Däremot berättar han att handläggningstiderna har blivit något längre, vilket enligt Anders Klarström beror det på att en större andel av de samtal som kommer in är "riktiga" nödsamtal.

– För några år sedan var det sex av tio samtal som inte skulle till oss. Nu är det sex av tio som ska till oss. Då tar samtalen längre tid än om man skulle ha skickat dem vidare.

Men Eskilstuna-Kuriren har från flera oberoende källor fått klagomål på SOS, att det tar lång tid att komma fram när man larmar på 112. Bengt Wahlströms berättelse om branden i villan i Borsökna är ett i raden.

– 15 minuter är en alldeles för lång tid. Men då misstänker jag att man har ringt och lagt på för att ringa upp igen. Jag vill på inget sätt skylla på dem som ringer. Felet ligger hos oss, men vi vill uppmana folk att inte lägga på. Då kommer andra samtal emellan, säger Anders Klarström.

Men om snittiden i fjol var 11,5 sekunder borde väl logiskt sett något av samtalen som ringdes till 112 om Borsöknabranden ha kommit fram?

– I vissa situationer händer det otroligt mycket samtidigt. Vi är inte nöjda med de svarstider vi erbjuder i dag och kommer att göra allt för att korta dem.

Ställföreträdande räddningschefen Tobias Erdsjö anser att det inte ska ta så lång tid att komma fram oavsett om personerna som ringt har väntat kvar i telefonkö eller om de ringt vid upprepade tillfällen.

– Det oroar mig. Det här är en av de viktigaste frågorna. Vår insats får ju inte fördröjas för att de inte kommer fram på 112.

Erdsjö säger att 15 minuter är oerhört mycket i inledningsskedet av en brand. Han kan dock inte säga hur mycket man hade kunnat rädda av huset i Borsökna om larmet hade kommit in tidigare.

– Det hade fortfarande blivit mycket förstört men vi hade haft betydligt bättre förutsättningar att rädda något.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om