PÄ Postnords hemsida kan man se bilder pÄ flera olika försök till bedrÀgerier. Personer uppger sig vara frÄn Postnord men Àr i sjÀlva verket nÄgra andra. Just nu florerar ett mejl dÀr avsÀndaren vill ha 30 kronor för att ett paket ska levereras. NÀr Maria Ibsén, pressansvarig pÄ Postnord, fÄr se mejlet utbrister hon:
â Det hĂ€r Ă€r faktiskt ett av de sĂ€mre jag har sett, det har inget som helst med oss att göra. Det ser riktigt dĂ„ligt ut, Ă€r pĂ„ engelska och felstavat hĂ€r och dĂ€r.
Hon konstaterar att kunder regelbundet hör av sig till dem och frÄgar om mejl och sms de har fÄtt dÀr det stÄr att avsÀndaren Àr Postnord.
â Det Ă€r supertrist att man som konsument mĂ„ste vara misstĂ€nksam hela tiden. Men det hĂ€r mejlet behöver man inte vara konspiratoriskt lagd för att se att det Ă€r nĂ„got galet med.
Hon tittar pÄ mejlet och sÀger att hon sjÀlv aldrig har sett just den hÀr varianten, men att det mest Àr deras kundservicemedarbetare som tar emot samtal frÄn oroliga kunder.
â Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga om det Ă€r nĂ„gon speciell dag folk hör av sig till oss, tyvĂ€rr förekommer den hĂ€r sortens bedrĂ€geriförsök hela tiden.
Hon förklarar att Postnord aldrig skulle skicka ut brev, mejl eller sms och krÀva pengar för porto, som i detta fall.
â Vi skickar exempelvis ut meddelande om du har bestĂ€llt ett paket frĂ„n ett land utanför EU. DĂ„ mĂ„ste du betala moms och en avgift för hanteringen och dĂ„ anvĂ€nder vi oss av dessa kanaler, men absolut inte pĂ„ detta vis.
â Om man undrar vad det Ă€r, stĂ€ll frĂ„gan till oss sĂ„ hjĂ€lper vi till. Vi har en sĂ€kerhetsavdelning som tittar pĂ„ alla sĂ„dana hĂ€r saker som dyker upp.
Hon menar att formellt sÄ Àr det inte Postnord som Àr utsatta för ett brott i detta fall.
â Det Ă€r du som privatperson som Ă€r utsatt för ett bedrĂ€geriförsök. Det Ă€r svĂ„rt att komma Ă„t dem som gör det hĂ€r, det vet polisen mer om. Men var misstĂ€nksam, klicka inte pĂ„ lĂ€nkar i ett mejl innan du vet vem avsĂ€ndaren verkligen Ă€r, avslutar Maria IbsĂ©n.
Joakim Adriansson Ă€r förundersökningsledare pĂ„ polisen region Ăst. Han Ă€r den person som fĂ„r in alla anmĂ€lningar som görs hĂ€r.
â Om man tittar inom vĂ„r region kommer det in tre anmĂ€lningar i veckan inom den hĂ€r kategorin bedrĂ€gerier, det Ă€r inget stort modus för oss, menar Joakim Adriansson.
â De flesta som rĂ„kar ut för sĂ„dan hĂ€r sorts bedrĂ€geri vĂ€nder sig direkt till Postnord sĂ„ de fĂ„r nog in betydligt fler samtal och anmĂ€lningar Ă€n vad vi fĂ„r.
Han förklarar att han kÀnner till upplÀgget med dessa mejl vÀl.
â Min absolut egna reflektion och tanke Ă€r att det eventuellt kan förekomma interna lĂ€ckor inom Postnord, men det Ă€r inga bekrĂ€ftade uppgifter över huvud taget. Att bedragarna vet att det vĂ€ntas en försĂ€ndelse till dessa personer som drabbas. NĂ€r de fĂ„r ett sĂ„dant hĂ€r mejl kan de tro att det Ă€r pĂ„ riktigt dĂ„ det stĂ„r att det kommer frĂ„n Postnord.
Han anser att detta Àr ett problem som Postnord borde ta allvarligare pÄ.
â Det ska inte vara sĂ„ enkelt att anvĂ€nda deras logga och lura till sig pengar. Ett sĂ€tt Ă€r att de skulle anvĂ€nda bank-id som inloggning, det skulle göra det sĂ€krare.
Vad ska man göra om man fÄr ett mejl som man misstÀnker Àr frÄn en bedragare?
âMan ska absolut polisanmĂ€la det! Det vi inte kĂ€nner till kan vi inte arbeta emot, fĂ„r vi in anmĂ€lningar kan vi gĂ„ vidare, avslutar Joakim Adriansson.