Sett till antalet berÀknade arbetstillfÀllen blir etableringen den enskilt största i Eskilstunas historia.
Som Eskilstuna-Kuriren har kunnat berÀtta ska det kinesiska företaget investera 2,5 miljarder kronor i en industrianlÀggning för produktion av batteriseparatorer. Detaljer och bakgrunden till storaffÀren presenterades vid en digital presskonferens i Eskilstuna pÄ torsdagen.
AnlÀggningen med placering i Svista industriomrÄde kommer nÀr den Àr fullt utbyggd 2025 bli en av Europas största fabriker för separatorfilm för litiumbatterier och vara underleverantör till batteribolaget Northvolt.
I den första etappen, dÀr förberedande steg redan tagits, ska produktionen förlÀggas i Mecas tidigare lagerlokal i Svista som Àgs av fastighetsbolaget Nyfosa. I upplÀgget ingÄr sedan en utbyggnad i totalt tre etapper i nÀra anslutning till byggnaden. Totalt handlar det om 70 000 kvadratmeter fabriksyta parallellt med E 20.
Det i Kina börsnoterade Senior Technology Material har sedan bolaget grundades 2003 vÀxt till ett av de ledande företagen i Kina inom batteriseparatorer. (Separatorer hÄller anoden och katoden i battericellen isolerade frÄn varandra).
Produkten anvÀnds vid batteritillverkning, inte minst inom den snabbvÀxande elbilsmarknaden som har att förhÄlla sig till en nÀstan ofattbar utvecklingsprognos. Etableringen i Eskilstuna Àr företagets första investering utanför Kina och avsikten Àr att produktionsanlÀggningen i Svista ska utvecklas till bolagets europeiska huvudkontor, med produktion, utveckling och marknadsföring.
De första kontakterna med Eskilstuna kommun togs i augusti med bistÄnd frÄn Business Sweden.
Under presskonferensen framgick att bolaget Àven fört diskussioner med flera andra kommuner. Att valet till slut föll pÄ Eskilstuna förklaras med det strategiska logistiklÀget och möjligheten att anvÀnda hÄllbara tÄgtransporter via kombiterminalen.
En annan faktor som lyfts fram Àr tidsaspekten. Det kinesiska företaget vill komma i gÄng snabbt, nÄgot som Àr möjligt med den tomma lokal som Nyfosa förfogar över i Svista. Hit hör ocksÄ möjligheterna till snabb expansion pÄ den intilliggande kommunÀgda marken.
I mitten av mars aviserade Northvolt att företaget fÄtt en jÀtteorder frÄn Volkswagen vÀrd 120 miljarder kronor för att leverera battericeller över en tioÄrsperiod. I det upplÀgg som nu offentliggjorts ingÄr ett avtal mellan Senior och Northvolt, om att leverera separatorer frÄn EskilstunaanlÀggningen till den batterifabrik som Northvolt hÄller pÄ att bygga i SkellefteÄ.
StoraffÀren har Àven gett eko nationellt.
â Elektrifieringen och tillgĂ„ng till lagring spelar en avgörande roll i bĂ„de nĂ€ringslivets och samhĂ€llets klimatomstĂ€llning och att Sverige ska bli ett av vĂ€rldens första fossilfria vĂ€lfĂ€rdslĂ€nder. Det hĂ€r Ă€r en viktig investering, inte minst för Eskilstuna, för att kunna tillverka hĂ„llbart producerade batterier i Sverige, sĂ€ger nĂ€ringsminister Ibrahim Baylan i ett pressmeddelande.
Enligt flera framtidsanalyser kan drygt halva fordonsflottan i vÀrlden bestÄ av elfordon inom 15 Är. Om de nuvarande cirka fem miljoner elbilarna ska kunna öka till 250 miljoner Är 2030 krÀvs att batteribranschen som helhet ligger i.