Här lär de sig simma – i sjön: "Gäller att klara växlingarna"

Simkunnighet är en billig livförsäkring, menar Kicki Karlsson. Tillsammans med Glindrans IK håller hon liv i den mångåriga traditionen med simskola utomhus. "Barn måste bli bärare av erfarenheter i sina egna kroppar", säger hon.

Hur ligger det till med simkunskaperna?

Foto: Selma Merdović/Isac Lifvakt

Björkvik2024-07-13 11:32

Under vecka 28 och 29 kryllar Fageröns badplats i Björkvik av folk, redan tidigt om morgnarna. Glindrans IK håller traditionsenligt sommarsimskola under veckorna, och bassängen – ja, det är sjön Näsnaren.

– I en sjö upplevs vattnet olika, beroende på temperaturen i luften, i vattnet, vågor och reflektionen från solen. Många barn som kan simma 200 meter i bassäng, är nästan livrädda i den här kontexten, utomhusmiljön. Det gäller att man klarar av de här växlingarna, säger Kicki Karlsson.

En tavla uppe på land visar att temperaturen i vattnet, denna torsdag i mitten av juli, är 20 grader. När simskolebarnen närmar sig bryggorna viker resten av besökarna undan.

– Jag vill att ni hoppar som stjärnor!, instruerar simläraren Jens Örnehed, och barnen i fortsättningsgruppen lyder.

undefined
Simläraren Jens Örnehed har instruerat simskolebarnen att hoppa "som stjärnor", precis innan bilden tas.
undefined
Emil Larzenius, 3, skvätter roat vatten mot åskådare på land.
undefined
"Vi försöker ta ansvar för folkhälsan och utmana alla att ta simborgarmärket. Man säger att det är en livförsäkring, att kunna simma 200 meter", säger Kicki Karlsson.
undefined
Jens Örnehed fick sin simlärarutbildning betald. Nu är han simlärare på Glindran IK:s utomhussimskola.

Lektionerna har inledningsvis en mer lekfull karaktär. Barnen värmer upp med Under hökens vingar kom, och de första aktiviteterna i vattnet är lättsamma. Upplägget har ett tydligt syfte.

– Kylan, vågorna och ovissheten när man inte ser botten, det är något som många barn är rädda för. När de leker så mycket i vattnet lär de sig att övervinna den rädslan, säger Maria Meldert, vars åttaåriga dotter Felicia Meldert deltar i simskolan för andra året.

– Förra året var hon jätteblyg och ville inte alls vara med. Nu har hon längtat i ett år efter att få komma tillbaka, och har redan tagit årets simborgarmärke, säger Maria Meldert.

undefined
Maria Meldert har själv lärt sig simma utomhus, och när det var dags för barnen var det en självklarhet att de skulle delta i Glindran IK:s utomhussimskola. "Jag är en gammal veteran, jag har varit här med min 14-åring och min 15-åring, de lärde sig simma här. Nu är jag här med min åttaåring, hon har lärt sig otroligt mycket under kort tid", säger hon.
undefined
Simskolan fokuserar mycket på lek och att göra barnen trygga i vattnet, som ofta kan vara kallt och oberäkneligt.
undefined
Utomhussimskolans barngrupper baseras på barnens färdigheter, snarare än deras ålder. De allra grönaste hamnar i nybörjargruppen, de mest erfarna i fortsättningsgruppen, och däremellan finns två på-gång-grupper.
undefined
Badplatsen på Fagerön är välbesökt.
undefined
Felicia Meldert, 8, har redan tagit årets simborgarmärke. Under utomhussimskolan passade hon på att hoppa från bryggan.
undefined
Instruktionen var att göra en karatekick från bryggan.
undefined
Barnen i fortsättningsgruppen får lära sig att simma på rygg. Till sin hjälp har de flytredskap.

Men simskolan är inte bara till för barnen. Glindrans IK uppmanar även vuxna att regelbundet testa sina simkunskaper, genom att ta simborgarmärket årligen. Simborgarmärket intygar att du kan simma 200 meter med valfritt simsätt på djupt vatten, vilket är kravet för att anses simkunnig. Dessutom ökar chansen att man kan rädda livet på sitt barn, om olyckan är framme. 

Barnen får också testa på mer utmanande situationer, som att simma med kläderna på, när Björkviks frivilligbrandkår gästar simskolan.

– Det är en viktig erfarenhet att få känna på att det kan vara jobbigt och utmanande, men ändå veta att man klarar av det, säger Kicki Karlsson och fortsätter:

– Det blir ett säkerhetstänk på individnivå, och man kan inte curla barnen utan de måste få erfarenheterna för att kunna lära sig av dem. Barn måste bli bärare av erfarenheter i sina egna kroppar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!