• Carolina Frändesätter upp "Krilon: en föreställning om det möjliga" på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Arkivbild. Foto:
  • "Om vi resonerar i stället för att reagera med rädsla och hat så kanske världen skulle se annorlunda ut", säger Carolina Frände som nu sätter upp "Krilon: en föreställning om det möjliga". Arkivbild. Foto:
  • "Krilon" har premiär den 17 augusti på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Pressbild. Foto:
1/

Carolina Frände: "Vi måste göra motstånd"

Teater

Eyvind Johnsons Krilontrilogi skrevs mitt under andra världskriget och handlade om plikten att göra motstånd. Nu sätts den upp som samtidspjäs på Kulturhuset Stadsteatern.

— Vi vet inte hur den här fascistiska branden sprider sig, säger regissören Carolina Frände.

”Mina herrar, jag kan inte vara neutral. Det vore onaturligt, ja, jag vill påstå: det vore i högsta grad osedligt. Det är min plikt, liksom er, att inte vara neutral.”

Så inleds Eyvind Johnsons boktrilogi om den antifascistiske fastighetsmäklaren Johannes Krilon. Boken skrevs när andra världskriget ännu inte var avgjort, och har tolkats som ett starkt angrepp på den svenska neutralitetspolitiken.

"Vågade utmana"

Nu sätts sviten upp som pjäs på Kulturhuset Stadsteatern av den beprövade duon Carolina Frände och Joakim Sten.

— Vi vet inte hur den här fascistiska branden sprider sig. Det visste inte Johnson heller, och han vågade ändå utmana den, säger regissören Carolina Frände.

För fyra år sedan satte de upp "Ansvaret är vårt/Tingsten", och sedan dess har de även samarbetat kring Ayn Rand-pjäsen ”Du ska veta mitt värde” och Elin Wägners feministiska klassiker ”Norrtullsligan”.

— När vi gjorde ”Tingsten” inför förra valet upplevde vi hur starkt det kunde bli att ställa konsten i relation till det omgivande samhället. Valutgången blev en ögonöppnare, och vi började redan då prata om vad vi skulle göra i år.

"Viktigt engagera sig"

Boken kretsar kring en samtalsgrupp som diskuterar allt från poesi till politik, och där pläderar Johannes Krilon för vikten av att engagera sig för demokratin. I en av teaterns tre lockfilmer på Youtube säger han: ”I dag borde varje anständig människa känna sig hotad. Vår anständighet är hotad. Förlorar vi vår solidaritet är vi förlorade själva.”

TT: Riskerar man inte att skruva upp tonläget, och se missnöje som ondska, när man jämför fredstid med krig?

— Tonläget skruvas upp av andra så det behöver man inte ägna sig åt. Men framför allt så utsätter sig ju Krilon för samtalet, utan att reagera med aggression eller motvilja. Om vi resonerar i stället för att reagera med rädsla och hat så kanske världen skulle se annorlunda ut.

"Måste göra motstånd"

Men vi måste också göra motstånd, säger Frände, som inte uppskattar begrepp som ”alternativa fakta”. Antingen är två plus två fyra, eller så är det inte det.

— Sen håller jag med dig om att det är ett jätteproblem att vi går in i ett ojämlikt samhälle där många känner sig osynliggjorda. Att lyssna på det är oerhört viktigt, men människor ska inte behöva fara illa för att folk är missnöjda.

TT: Är du själv bra på att lyssna?

— Det har blivit så att jag rör mig mer och mer i samma kretsar, med människor vars värderingar jag delar, särskilt i och med sociala medier. Så jag är verkligen inte bra på det: jag känner mig ibland osäker och rädd, och vet inte om jag kan tillräckligt mycket eller är tillräckligt god. Men jag vill lära mig. Annars kan jag ju inte begära det av andra.

Fakta: "Krilon: en föreställning om det möjliga"

Efter Eyvind Johnsons romantrilogi. Dramatisering: Joakim Sten. Regi: Carolina Frände. Medverkande: Pablo Leiva Wenger, Angelika Prick, Emil Almén, Tove Edfeldt, med flera. Premiär: 17 augusti 2018. Speltid: 4 timmar 30 minuter. Plats: Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm.