CERTEGO som från början startades i Sverige under namnet Swesafe, är i dag en nordisk leverantör av kompletta säkerhetslösningar, med filialer i alla våra grannländer. Så småningom köptes de upp av Assa Abloy, bytte namn till CERTEGO och såldes vidare till investmentbolaget Nalka som äger företaget i dag. I Sverige finns ett 30-tal filialer och några kanske kommer ihåg Bennys Låsverkstad som så småningom blev CERTEGO i Katrineholm.
Gör livet tryggare och enklare
I sortimentet finns produkter och tjänster inom lås, passerkontroll, larm, kamerabevakning och mycket mer. Företaget vänder sig till fastighetsägare, offentlig verksamhet, bostadsrättsföreningar, affärsbyggnader och flygplatser för att nämna några. Även privatpersoner finns med på kundlistan. Allt går ut på att göra livet tryggare och enklare. Många behöver säkerhetstjänster och produkter och CERTEGO är på stark frammarsch i Norden.
Hög tid att byta lokal
– Vi har letat efter lokal i flera år och hade en annan på gång, men det rann ut i sanden, berättar Michael Krull, filialchef i Katrineholm och fortsätter:
– När KIAB anlitade oss för en nyckelhantering fick vi av en slump tipset om lokalen på Gjuterigatan. Jag hade faktiskt tittat på den och tänkt höra av mig till KIAB, men nu hann de före.
En stor anledning till att CERTEGO vill flytta är den svåra godshanteringen. Dels är det svårt för lastbilar att lossa och lasta varor då parkeringen inte tillåter lätta lastbilar. Dels behöver de bära godset i trappor, vilket till slut har blivit ohållbart. Dessutom vill de få en bättre arbetsmiljö för personalen, en miljö som är bättre anpassad till deras uppgifter.
Anpassningar och höga säkerhetskrav
– Kontorsmässigt är lokalen bra, bara mindre anpassningar av ytskikten behöver göras, liksom ny omklädningsyta, förklarar Michael Krull.
– Mer anpassningar behövs för lager, butik och verkstad. Vi har mycket höga krav på säkerhet i våra lokaler, till exempel säkerhetsdörrar, galler, säkerhetsglas, plåt i ytterväggar och godkända låsenheter. Så allt sådant måste komma på plats.
– Genom att vi sysslar med andras säkerhet har vi krav från både leverantörer och kunder vilket gör att vi måste kunna agera på högsta säkerhetsnivå. Det mesta har KIAB löst och vissa delar har vi förstås löst med egen säkerhetsutrustning. Vi tänker också att lokalen ska göra det möjligt för oss att växa på sikt. Lokalen är ungefär lika stor som den tidigare, men utformningen och framför allt godshanteringen blir mycket bättre.
Ett lyft för personalen
Michael menar också att flytten blir ett lyft för personalen. Företagets inställning är att nöjd personal ger nöjda kunder, så arbetsmiljön är viktig och ska vara väl anpassad efter arbetsuppgifterna.
– Vi flyttar in i november, berättar han. Att flytta är en utmaning, det vet alla som har flyttat ett företag, Vi ska flytta samtidigt som verksamheten ska vara i gång för fullt. Det blir tufft, men något vi ser väldigt mycket fram emot.