— Farfar jobbade i färgbranschen i Uppsala, men när han träffade sin fru Ester – vars pappa jobbade på teatern här i stan – flyttade de till Nyköping och startade butiken, berättar Peter Holmgren, som själv representerar tredje generationen i familjeföretaget.
Hela familjen har varit engagerad i verksamheten, och under åren har butiken förändrats, växt och förnyats – alltid med familjen i centrum. På 70-talet öppnade Peters pappa en separat tapetaffär under den stora villaboomen. Men med tiden flyttades allt in under samma tak igen, och Holmgrens har huserat i sina nuvarande lokaler på Gumsbacken i snart 50 år.
En färgstark historia – med många milstolpar
Genom åren har Holmgrens färg haft butiker både i Oxelösund och på Öster i Nyköping. 2024 tog företaget nästa steg och förvärvade en butik i Katrineholm – ett naturligt led i företagets långsiktiga utveckling.
— Det är en bransch i ständig förändring. Vi har sett lågpriskedjor komma och gå, men vi står fast vid vår kvalitet och personliga service. Det är det våra kunder uppskattar, säger Johan Holmgren, fjärde generationen i företaget.
Idag är kunderna mer pålästa än någonsin och ofta fulla av inspiration. Men det personliga bemötandet är fortfarande kärnan.
— Vår största styrka är kunskapen. Vi älskar att guida rätt i kulördjungeln – något som inte är helt enkelt att göra på nätet, fortsätter Johan.
Från handskrivna etiketter till Alcro Studio
Holmgrens Färg har följt med i utvecklingen men aldrig släppt sitt arv. Peter minns hur man i unga år stod och vägde upp gips för hand och skrev etiketter till lacknafta och saltsyra. Idag är Holmgrens en exklusiv Alcro Studio-partner, en utvald grupp om bara cirka 75 butiker i landet – och den enda i både Nyköping och Katrineholm.
— Vi har sålt Alcro i 100 år, och nu tar vi nästa steg med Studio-konceptet. Det är en satsning som verkligen lyfter upplevelsen i butik, säger Johan.
Med blicken framåt
Genom åren har Holmgrens Färg firat många jubileer, men att nå 100 år är något alldeles särskilt. Här finns kunder som varit med i generationer, och en medarbetare – Lasse – som började som 14-åring och blev kvar tills han gick i pension vid 67. Ett kvitto på den värme och lojalitet som präglar företaget.
— Det viktigaste för oss är att växa tillsammans med våra kunder och finnas med i deras resa. Alla kunder är lika viktiga – det har alltid varit så och kommer alltid att förbli så, säger Cecilia Holmgren som även hon är fjärde generationen i företaget.
När Holmgrens Färg nu firar sitt hundrade år är det inte bara en tillbakablick – det är en hyllning till färgen, familjen och vad som komma skall.