Annonssamarbete med +Katrineholm

Benjamin Aljic - vägen till eget företag och planerna framåt

Blott 22 år gammal har han uppnått de mål han under gymnasietiden målade upp för framtiden: att lära sig driva företag, jobba på distans och resa runt i världen. Benzell Digital hjälper business-to-business-bolag (B2B) att driva tillväxt med digitala kampanjer. Företaget har precis fyllt tre år och växer för varje år tack vare hårt arbete, tydliga mål och ett enormt driv. Möt grundare och VD Benjamin Aljic, nyligen utsedd till årets unga företagare i Västra Sörmland.

  Benjamin Aljic

Benjamin Aljic

Foto: + Katrineholm

Native2024-04-24 10:18
Detta är ett annonssamarbete.

Näringslivsnytt ges ut av Katrineholms kommun

Benjamins intresse för teknik och kreativitet har funnits sedan skoltiden men också nyfikenheten för personlig utveckling och hur man gör idéer till verklighet, oavsett om det var träning, skola eller samhällsförändringar. Han tävlade i streetdans och målade gatukonst, samtidigt som han pluggade programmering och älskade teknik.

– Nyfikenheten har alltid triggat mig och varit en stor drivkraft och tagit mig dit jag är idag.

Benjamin läste teknik-programmet på KTC under gymnasieåren och kombinationen av teknik och kreativitet utmynnade i att det blev digital marknadsföring som han ville arbeta med.

– Det blev en perfekt matchning för mig. Jag får nyttja min kreativitet och tekniska nördighet för att hjälpa kunderna nå sina affärsmål.

Learning by doing blev ett motto 
Sommaren 2020 tog Benjamin studenten och kände en enorm frihet och en möjlighet att få bestämma över sin egen tid och försöka nyttja den på bästa sätt.

– Jag jobbade som fritidsledare på Lyckliga Gatorna vilket var fantastiskt roligt, att få jobba med barn och fysisk aktivitet och samtidigt vara kreativ och aktiv.

Han hade funderat mycket på vad han skulle göra efter gymnasiet. 

– Jag tyckte att det var väldigt svårt att veta vad man ska göra härnäst: Vad vill jag bli när jag bli stor? Ska jag plugga eller starta företag direkt? Vad är rätt beslut? Jag gjorde enormt mycket research och studiebesök på KTH, Chalmers och Handelshögskolan men till slut tänkte jag: Om jag vill lära mig driva företag, så bör jag starta ett företag. “Learning by doing” har alltid varit med mig, och jag såg att det funkade när jag använde tankesättet för att bli starkare på gymmet eller få högre betyg i skolan. Att fokusera på att ta handling, även fast man inte är “redo”. Att gå utanför komfortzonen, även fast de är ångestfyllt och jobbigt. Att skjuta fram dopaminkicken, se det långsiktiga målet och göra jobbet trots att ingen tittar eller hejar på dig. Det är då magin händer.

Till slut behövde han bestämma sig.

Gymmet blev första kunden
–Jag tänkte “Vad är det värsta som kan hända?”. Jag arbetade tills jag hade sparat ihop en lagom stor kassa. Vi var mitt i en pandemi och jag sade upp mig, flyttade hemifrån och startade mitt företag i slutet av februari 2021.

– Min första kund var gymmet jag tränade på. Jag gick fram till ägaren, berättade hur deras nuvarande hemsida kunde förbättras och sa att jag kunde göra det helt kostnadsfritt, om de vill vara min första referens. De sa ja direkt, och jag fick till och med betalt, skrattar Benjamin.

undefined
"Jag kunde ingenting om försäljning när jag började men jag lärde mig", säger Benjamin.

Hårt slit och en bra företagskultur 
Vägen till ett framgångsrikt bolag har inneburit ett hårt arbete för Benjamin och ett ständigt uppsamlande av ny kunskap under vägens gång.

– Jag kunde ingenting om försäljning när jag började men jag lärde mig genom att gå kurser online, testa olika saker och hitta mentorer. Jag knackade dörr, skickade mail, ringde upp och gick på nätverksträffar för att försöka bygga upp en kundkrets. Jag lärde mig om att bygga hemsidor, skapa filmer och köpa annonser. Det var extremt många timmar och sömnlösa nätter. Jag var helt besatt. Det gick trögt i början men sen släppte det. Under augusti 2021 kunde jag äntligen plocka ut den första lönen och bolaget var bärande, det var en underbar känsla.

Benzell Digital utvecklades och höjde sin omsättning och Benjamin kunde göra sin första anställning.

– Jag anställde min bror som precis blev klar med sin Visual effects-utbildning så han passade väldigt bra. Jag hade en dröm om att kunna arbeta remote och vara en digital nomad. Under en period arbetade jag från Bali och reste runt i Europa under tre månader. Digitala möten, chattkanaler och video memos var verktygen som hjälpte mig driva företaget helt platsoberoende. Jag kunde fokusera mer på sälj och det fungerade riktigt bra.

Han gillar dock att ha en bas, att utgå från en fysisk plats.

– Det blir en bättre kultur och om jag ska anställa människor så vill jag ha en bra företagskultur. Det är svårare om man jobbar helt digitalt.

undefined
Benjamin Aljic föreläser på D11 Workspace, Katrineholm

Business to business ger mest affärer 
Idag har Benjamin underkonsulter som hjälper honom så att han kan vara mer flexibel och anlita spetskompetens för varje område.

En utmanande period i företagandet kom i samband med inflation, oroligheter och lågkonjunktur och Benjamin valde att göra en analys av verksamheten.

– Jag gjorde en verksamhetsanalys och definierade kunderna som vi skapade bäst resultat för och passade vår arbetsmetodik. Då insåg jag att vi bara ska fokusera på att skapa digitala kampanjer till B2B-företag.

Det innebar inga logotyper, hemsidor eller andra som Benjamin beskriver det, kring-tjänster. Han skulle bli bäst i Sverige på digitala kampanjer för B2B-företag.

– Det är där vi kan göra störst nytta. Idag hjälper jag mest företag som arbetar med att sälja mjukvara, finans- eller företagstjänster till andra bolag. Det kan vara startups som vill växa snabbt eller mogna bolag som letar efter nya försäljningskanaler. Det var utmanande och krävdes mod för att våga smalna av och välja bort, men det är det man måste göra för att ha en stark positionering i en väldigt konkurrensutsatt marknad. Jag har gått från att vara en lokal aktör med ett brett tjänsteutbud med fokus på Katrineholm, Flen och Vingåker till en nationell aktör på en global marknad med ett riktat erbjudande, så där är vi idag och framtiden känns spännande.

Endast förändring är konstant 
När vi frågar Benjamin om var han ser sig själv om tio år har han svårt att sätta fingret på ett specifikt mål.

– När jag hösten 2022 hade uppnått de mål jag hade innan jag gick ut gymnasiet så infann sig en oväntad tomhet vilket gav mig en liten tankeställare. Vad är egentligen viktigt här i livet? Det jag känner spontant är att jag om tio år vill spendera tid med människor som jag tycker om och verkliggöra spännande affärsidéer eller projekt. Det kanske blir i bolagsform, ett investmentbolag eller på något annat vis.

Jag vet bara att jag vill fortsätta utforska världen, ta del av nya upplevelser och bygga meningsfulla relationer. Det är det jag värderar nu, och förmodligen även om tio år. Resten kommer ändras. Det är det enda som är konstant, förändring.

undefined
Näringslivsdagen 2024 där priset som årets unga företagare delades ut till Benjamin. På bild även prisutdelarna Ebba Bauer och Hanna Larsson från Företagarna.

Visionen tar honom framåt
Under 2024 försöker Benjamin skapa optimala förutsättningar för att nå sin vision, bli bäst i Sverige på digitala kampanjer för B2B-bolag och samtidigt ha välmående i fokus.

– Just nu fokuserar jag på att optimera mitt liv efter prestanda. Precis som en olympisk atlet som tränar inför sin gren. Sömn, kost och träning är prioriterade. Jag bestämde mig även för att spontant springa Stockholm Marathon och köra ett vitt år. Jag designar livet efter vad som krävs för att verkliggöra visionen. Jag är taggad på 2024 och året kunde inte ha startat på ett bättre sätt än med den här fina utmärkelsen. Tack! avslutar Benjamin.

Näringslivsnytt ges ut av Katrineholms kommun

Innehållet produceras av +Katrineholm.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Katrineholms-Kuriren.