Foto: +Katrineholm
Denna artikel kommer från +Magasin
— För cirka två år sedan skar vi 200 ton plåt per år, idag är vi uppe i volymerna om 800 ton. Vi ökar med 1-2 nya kunder i veckan och vi ökar volymerna månad för månad, berättar Oscar.
Samtidigt som verksamheten vill få in nya kunder och mer produktion behöver man förhålla sig till det uppsatta målet.
— Vi har som målsättning att leverera skuren plåt till kund på en vecka vilket är snabbt om man jämför med våra konkurrenter. Ökar vi volymen för mycket så klarar vi inte av att hålla en vecka och då skulle vi i stället tappa kunder. Så det gäller att ha en bra balans, förklarar Oscar.
När verksamheten växer behöver även utrymmet utökas. Lagret har expanderats med 800kvm och man har dubblerat antalet truckar. Även personalstyrkan kan komma att växa.
— Vi skulle behöva öka med 2-3 personer och det gäller att hitta rätt kompetens. Hos oss kan man få utbildning och handledning bara man har ett genuint intresse för utövandet. Det gäller att kunna ta till sig nya funktioner och ny utveckling och där är det lättare med yngre personer, säger Oscar och tydliggör att det inte bara är inom industriprogram man hittar bra svetsare.
— Rörmokare svetsar också och inom bygg och entreprenad är det mer vanligt än inom industri. Det behövs kompetens inom verkstad och svets i hela landet. Idag är det inte samma verkstadsmiljö som för ett antal år sedan. Det är mycket maskinteknik, programmering och teori i arbetet. Kan vi robotisera svetsningen så kan vi frigöra kompetens till andra områden och producera mer, berättar Oscar.
För att kunna utvecklas och växa som önskat har företaget satsat hårt på marknadsföring de senaste tre åren.
— Vi vill visa att vi finns och då är det lättare att rekrytera personal och hitta nya kunder. Vår bransch är extremt omogen när det gäller marknadsföring, menar Oscar.
Man behöver vara aktiv på olika områden för att det ska ge resultat.
— Jag tycker att mycket handlar om nätverkande, både fysiskt och på sociala kanaler. Vissa kunder når du inte alls på sociala medier, de måste man besöka. Vi ställer också ut på mindre mässor. Man bör dock observera att affärer aldrig görs på en mässa, de kommer en tid senare. Vi har kunder som har hört av sig till oss för de tog en broschyr på en mässa tre år tidigare, men nu har man bestämt sig för att göra investeringen, så där ska man ha lite is i magen.
Att skapa nätverkande på digitala plattformar ser Oscar som något riktigt positivt för verksamheten.
— Man kan skapa ett team som jobbar tillsammans på LinkedIn exempelvis. När flera personer driver en dialog får man spridning och det har vi märkt genom att vi börjar få ett stort nätverk i Göteborg där vi får svetsjobb. Kunden gör inte affärer med ett bolag utan med kontakten på bolaget. Det är betydande att skapa bra nätverk och det är någonting som man behöver avsätta sin tid för idag för att nå ut. Lokalt finns det många fina forum att söka sig till, berättar Oscar.
När det gäller framtiden på Oppunda Svets & Mekanik ser Oscar fram emot att företaget ska fortsätta växa.
— 2026 planerar vi för expansion och att utöka våra ytor och vi vill fortsätta att arbeta hårt med hållbarhetsfrågor. Idag är vi nästintill självförsörjande på el då vi monterat solcellspaneler på många av våra byggnader. Vi erbjuder även fossilfriplåt till våra kunder. Jag hoppas att vi också ska kunna rekrytera mer kompetens och bli ännu vassare på det vi gör, avslutar Oscar.
Vill du läsa mer om Oppundas investering inom laserskärning? Den nya automatiska fiberlasern - Oppunda Svets & Mekanik AB