FÄ frÄn VingÄker till högre studier

Betydligt fler studenter, fyra av tio, i Katrineholm gÄr vidare till högskola, Àn i VingÄker, dÀr bara 2,7 av tio pluggar vidare efter gymnasiet.

Studenten - och sedan dÄ? I Katrineholm gÄr fyra av tio vidare till högre studier. I VingÄker Àr det bara 2,7 av tio som fortsÀtter plugga efter gymnasiet.

Studenten - och sedan dÄ? I Katrineholm gÄr fyra av tio vidare till högre studier. I VingÄker Àr det bara 2,7 av tio som fortsÀtter plugga efter gymnasiet.

Foto: Jarperud Stina

VingÄker2018-07-27 06:00
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Det Àr skillnad pÄ hur mÄnga som fortsÀtter till högskola och universitet i Katrineholm och VingÄker. Enligt siffror frÄn UniversitetskanslerÀmbetet gÄr 40,2 procent av de unga i Katrineholm vidare till högre studier. Siffran för VingÄker Àr 27,5 procent. I hela landet gÄr 43,9 procent vidare till högskolan och i lÀnet Àr siffran 38,9 procent. I Södermanland, liksom i resten av landet, Àr det betydligt fler kvinnor Àn mÀn som gÄr vidare till högskola, 45,9 procent av Sörmlandskvinnorna har vid 24 Ärs Älder börjat pÄ högskola eller universitet, men bara 32 procent av mÀnnen.

Flest i landet, 83,2 procent, av Danderyds unga har vid 24 Ärs Älder börjat pÄ högskolan. Storfors ligger lÀgst, med bara 13,3 procent av 24-Äringarna i högre studier. Katrineholms siffra Àr förhÄllandevis hög, men bildningsnÀmndens ordförande Johan Söderberg (S), vill att den ska vara högre.

– Det Ă€r en inriktning vi har, att fler ska studera vidare. FrĂ„n att ha varit dominerat av stora industriföretag har vi mycket mer differentierat nĂ€ringsliv idag och utbildad arbetskraft behövs. Det behövs Ă€ven för att rekrytera nya lokala företag hit, sĂ€ger han.

Peter Karlsson Àr rektor pÄ Duveholmsgymnasiet, med elever frÄn bÄde Katrineholm och VingÄker. Trenden, sÀger han, Àr att det talas om att frÀmst de studieförberedande programmen Àr ett steg pÄ vÀgen, men inte rÀcker i sig sjÀlva för de yrken eleverna strÀvar mot. Han tror att lÀget ofta kan ha betydelse för vidare studier.

– Vi har Örebro universitet, MĂ€lardalens högskola, Linköpings universitet rĂ€tt nĂ€ra. Det blir förutsĂ€ttningar för att ta sig vidare.

Skolan mÄste ha öppet sinne och visa eleverna att det gÄr att vÀlja om och vÀlja nytt. fortsÀtter Peter Karlsson.

– Det man vĂ€ljer som 16-Ă„ring i gymnasievalet Ă€r kanske inte alltid vad man vill göra som 24-Ă„ring. Studie- och yrkesvĂ€gledarna Ă€r viktiga i att hitta vĂ€gar och visa att det gĂ„r att byta inriktning.

FrÄgan om VingÄkersungdomarnas högre studier Àr aktuell i kommunen, sÀger Helena Edrenius (S).

Helena Edrenius (S) Àr barn- och utbildningsnÀmndens ordförande i VingÄker. Hon kan konstatera att frÄgan om att fÄ gÄr vidare till högre studier Àr aktuell i kommunen och i bildningsnÀmnden.

– Jag har fĂ„tt indikationer pĂ„ att vĂ„ra ungdomar jobbar ett tag efter gymnasieutbildningarna och söker högskola nĂ€r de blir lite Ă€ldre. Men dĂ„ bor de ofta inte kvar i kommunen och dĂ€rför Ă€r det svĂ„rt för mig att fĂ„ ren fakta om det verkligen Ă€r sĂ„, sĂ€ger hon.

VingÄker saknar egen gymnasieskola, men Helena Edrenius tror inte att just det pÄverkar.

– Vi har ju avtal med flera olika gymnasieskolor, det ger ju valfrihet, sĂ€ger hon.

NÄgot som dÀremot pÄverkar, Àr att VingÄkers kommun har förhÄllandevis mÄnga nyanlÀnda, som inte Àr behöriga till högskolan.

– Vi har mĂ„nga som inte klarar svenska sprĂ„ket. De kommer inte in, helt enkelt, sĂ€ger Helena Edrenius.

Hon tror ocksÄ att det kan ligga nÄgot i sjÀlva studiekulturen, att mÄnga vÄrdnadshavare sjÀlva saknar hög utbildning.

Lösningen menar hon ligger i att informera om vikten av studier, underlÀtta för invÄnarna att kunna vÀlja olika studieformer och ha ett bra samarbete med högskolor och Viadidakt. Kommunen har anstÀllda studie- och yrkesvÀgledare pÄ 1,5 tjÀnst, som informerar och hjÀlper eleverna att hitta rÀtt.

Högre studier

Gymnasieskolan Àr uppdelad i dels yrkesförberedande program, dÀr eleverna blir anstÀllningsbara efter studenten, dels studieförberedande program, dÀr eleverna kan söka sig till högre studier efter studenten.