I de två debatter som Katrineholms-Kuriren anordnat och som kan ses på kkuriren.se har Logistikcentrum varit ett centralt ämne.
Det är inte alls förvånande att kommunalrådet Göran Dahlström (S) och vice ordföranden i kommunstyrelsen Lars Härnström (M) försvarar satsningen på Logistikcentrum. Dessa båda är ju de som leder kommunen om än den senare mest fungerat och fungerar som bifigur till den verklige makthavaren – Göran Dahlström.
Under fullmäktigemötet i måndags gavs beskedet att Logistikcentrum hittills har kostat 243 miljoner kronor plus ytterligare lite pengar. Totalsumman av investeringen tros vara runt 300 miljoner kronor. Det innebär ett snitt på 50 miljoner kronor per år.
Verksamheten är blygsam. Tio personer har fått jobb på området och kanske är ytterligare 15 jobb på gång. Blir så fallet har varje jobb kostat tolv miljoner kronor. Ja, det skulle behövas 300 jobb på området för att kostnaden per arbetstillfälle skulle bli en miljon kronor.
En miljon kronor per jobb – under förutsättning att Logistikcentrum skapar 300 arbetstillfällen – är ungefär lika mycket som varje nytt jobb i restaurangnäringen har kostat sedan regeringen sänkte momsen. Detta betraktar Socialdemokraterna som ett gigantiskt fiasko. Hur kommunalrådet Göran Dahlström (S) då kan tycka att satsningen på Logistikcentrum kommer att lyckas när varje jobb hittills kostat 30 miljoner kronor, är ett mysterium.
Detta särskilt som ett mycket närliggande logistikcentrum, det i Eskilstuna, som bara har kostat 175 miljoner kronor och som startade ett år efter det att Katrineholm drog igång sin satsning, redan tillhör de större i landet.
Så långt som satsningen har gått går den självklart inte att ta tillbaka. Den är gjord och det enda som återstår är förstås att försöka göra det bästa av situationen. Bara framtiden kan utvisa hur bra – eller dåligt – det blir. Visst kan fler arbetstillfällen skapas på området, men katrineholmsborna gör nog klokt i att bereda sig på att satsningen aldrig blir en succé. Därtill är konkurrensen från närliggande logistikcentra – Eskilstuna och Örebro – alltför stor. Dessa båda har ju förutom järnvägen också Europavägar och flygplatser som konkurrensfördelar.
På sikt, väldigt lång sikt, kan Katrineholms politiker och invånare hoppas på att järnvägarna rustas upp så att mer gods än vad fallet är i dag kan transporteras. I dag är järnvägarna hårt belastade och det dåliga underhållet gör transporterna osäkra. Landsvägstransporter och även flygtransporter anses snabbare och säkrare.
Mot den bakgrunden kommer Logistikcentrum under lång tid att vara föremål för kritik. Målet för den kritiken är Socialdemokraterna som gör sitt bästa för att undanhålla så mycket information som möjligt. Vilket naturligtvis görs för att i möjligaste mån dölja misslyckandet.