Sopsaltning mot is och snö lönar sig i lÀngden

.

.

Foto: Sörmlands Media

Signerat2020-12-29 15:53
Detta Àr en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Det Àr hittills inte mycket vinter hÀr i MÀlardalen. Liksom förra Äret. Men snön kan komma plötsligt och det krÀvs inga stora temperaturförÀndringar för att halkan ska bli ett problem.

Det betyder röjning av vÀgar och gÄng- och cykelbanor. DÀrpÄ följer vanlig diskussion om snövallar, fortsatt hala vÀgar, svÄrigheter för folk med rullatorer, rullstolar och permobiler. Vi fÄr halkolyckor och kritik mot för lite, för mycket eller fel typ av halksand som leder till cykelpunkteringar och skadade djurtassar.

Eller kanske inte fullt sÄ mycket sÄdana diskussioner, om gatukontoren gör pÄ det bÀsta sÀttet. Numera vet de flesta vilket detta sÀtt Àr. Det Àr sÄ kallad sopsaltning dÀr en maskin sprider ut en salt- och vattenlösning över asfalten, som smÀlter isen och snön, samtidigt som en borste sopar rent. Barmark, inga snövallar, ingen halksand.

Som tidningen berĂ€ttade hĂ€romdagen har flera sörmlĂ€ndska kommuner testat metoden varefter vissa – StrĂ€ngnĂ€s, Nyköping – fortsatt medan andra – Eskilstuna, Katrineholm – har slutat. De senare menar att det Ă€r dyrt och pekar pĂ„ prislappen för att köpa utrustning och anvĂ€nda fler arbetstimmar vid vissa vĂ€derförhĂ„llanden.

SÄ Àr det förstÄs. Men mycket handlar om inledande investeringar och det finns erfarenheter, exempelvis frÄn Karlstads kommun, som sÀger att traditionell halkbekÀmpning och sopsaltning kostar i stort sett lika mycket.

Till det kan lÀggas effektivitet, som ju Àr det som ska vÀgleda all offentlig verksamhet. Och hÀr Àr det ingen som invÀnder mot att sopsaltning ger bÀttre resultat i termer av större framkomlighet och fÀrre personer som ramlar och slÄr sig illa. Ordföranden i service- och tekniknÀmnden i Katrineholm, Anneli Hedberg (S), medger ocksÄ att det skulle bli en samhÀllsekonomisk vinst med fÀrre halkolyckor.

Även om kunskapen och den tekniska utvecklingen gĂ„r framĂ„t ocksĂ„ hĂ€r, kan sopsaltning kanske inte anvĂ€ndas alltid, framför allt inte vid vĂ€ldigt lĂ„ga temperaturer. Men det hindrar inte att man tar till metoden nĂ€r det Ă€r möjligt, vilket Ă€r de allra flesta kalla, snöiga och isiga vinterdagar i MĂ€lardalen.

Kommunerna kan ordna en framkomlighet pÄ vintern som Àr nÀstintill lika bra som under andra Ärstider. Det ligger i linje med att fler mÀnniskor ska förflytta sig till fots och pÄ cykel.

SĂ„ vad finns det egentligen att tveka om?