SJ:s sena biljettslÀpp Àr en dyr affÀr

Överbelastningen stĂ„r mĂ„nga dyrt.

Foto: Fotograf saknas!

Signerat2022-11-09 19:19
Detta Àr en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

"Kunde inte hÀmta pris". Det stÄr i svart pÄ skÀrmen. Inte heller denna gÄng gÄr det att boka biljett ner till SkÄne. Hur svÄrt ska det vara att boka julresa hem till familjen?

För mĂ„nga som jobbar i en annan del av Sverige Ă€n dĂ€r de har sina rötter Ă€r tĂ„get ofta förstahandsvalet för resorna till hem till födelseorten. Det Ă€r förhĂ„llandevis bekvĂ€mt och gĂ„r ofta snabbt – Ă€ven om skillnaderna Ă€r stora i landet. Det Ă€r dessutom möjligt att jobba eller underhĂ„lla sig sjĂ€lv under resan. Det kan till och med vara trivsamt. Visserligen kan ett och annat knöligt eller stressigt byte förekomma, men det Ă€r överkomligt. Alternativen Ă€r annars att köra bil eller att ta flyget. Dessa transportsĂ€tt har sina fördelar – men klimatskadorna vĂ€ger tungt till deras nackdel. För de som Ă€ger elbil Ă€r valet kanske inte lika svĂ„rt.

OmstÀllningen frÄn klimatskadligt till klimatvÀnligt Àr nödvÀndig, och utslÀppen mÄste ner. DÀrför Àr det viktigt att persontÄgbolagen gör det lÀtt för mÀnniskor att vÀlja dem framför andra transporter. Antalet avgÄngar, men ocksÄ att hÄlla tidsplanen, Àr sÄdana saker. Det handlar ocksÄ om hur anvÀndarvÀnliga bokningssystemen Àr, och hur snabba de Àr med att ge rÀtt information om förseningar och instÀllda tÄg. MTR som kör tÄgen hÀr i Sörmland har klar förbÀttringspotential i samtliga kategorier.

Det Ă€r just ett sĂ„dant bokningssystem jag, och mĂ„nga andra, fastnade i nu pĂ„ onsdagen. Denna gĂ„ng var det SJ som var boven i dramat. Även om ocksĂ„ MĂ€lartĂ„g verkar ha haft sina problem nĂ€r den nya tĂ„gtidtabellen slĂ€pptes

Vanligtvis tycker jag att SJ:s bokningssystem fungerar förhĂ„llandevis vĂ€l. Informationen om förseningar och instĂ€llda tĂ„g Ă€r klar och tydlig. Uppgifter var man ska stĂ„ pĂ„ perrongen för att kliva pĂ„ bolagets egna tĂ„g kan vara svĂ„rhittade, men finns ofta tillgĂ€ngligt i deras app. Priser och avgĂ„ngar Ă€r begripliga, Ă€ven för resenĂ€rer som inte Ă€r sĂ€rskilt vana vid att hantera digitala kanaler. 

SJ:s biljettslÀpp för de nÀrmaste mÄnaderna skulle ha skett redan i september. Men nÀr de vÀl slÀpptes pÄ natten mellan tisdag och onsdag blev det tvÀrstopp. SJ menar att bolaget hade föreberett sig pÄ en hög belastning, men ÀndÄ överbelastades systemet.

MĂ„nga har vĂ€ntat lĂ€nge pĂ„ att planera resan hem över jul och fĂ„ vill missa chansen att hitta de dagar och tider som passar bĂ€st. Det Ă€r inte resenĂ€rernas fel att SJ inte har slĂ€ppt sina tider tidigare. Överbelastningen stĂ„r mĂ„nga dyrt.

PÄ sikt undergrÀver den hÀr sortens fadÀser förtroendet för tÄgen. Fler riskerar vÀlja andra mindre klimatvÀnliga transporter. Det Àr dÄligt ocksÄ för SJ.