De vill inte kĂ€nna sig bundna av att olika statliga organ har kompetens för olika uppgifter â eller av att statsmakten, som det heter i den svenska Regeringsformen, utövas under lagarna.
Det senaste tilltaget frÄn president Donald Trump belyser detta. Hans vÀrderingar och reflexer i maktutövningen Àr auktoritÀra. Han har ofta svÄrt att finna sig i att vara begrÀnsad av ett system dÀr kongressen, domstolar, rÀttsregler och budget gör att han inte kan göra som han vill. Han pÄstÄr nu att det blivit ett nationellt nödlÀge, det han vill Àr att bygga en grÀnsmur med pengar som kongressen egentligen anslagit till militÀrt försvar.
Det som egentligen intrĂ€ffat Ă€r att de flitigast anvĂ€nda slagorden i hans propaganda mot utlĂ€nningar och invandring â de som handlat om en hög betong- eller stĂ„lmur mot Mexico â har frontalkrockat med kongressens makt över den federala budgeten. Trumps enkla slagord om muren har mötts med jubel pĂ„ hans skrĂ€niga massmöten. Men bygget skulle förbruka mĂ„nga miljarder dollar av skattemedel. En budgetkompromiss mellan senat och representanthus, dĂ€r republikanska respektive demokratiska partiet har majoritet, har nu för andra gĂ„ngen sytts ihop, efter att Trump anvĂ€nde sitt veto mot den första överenskommelsen.
Kongressen medger en mindre del av miljarderna för muren. Ledamöterna inser att bÄde narkotikalangning frÄn Sydamerika och inresor av svart arbetskraft till mycket stor del sker rakt genom kontrollerade grÀnspassager och inte ute i obevakad terrÀng. Muren Àr kort sagt ett propagandanummer, mycket dyr och med föga av den effekt Trump pÄstÄr att den skulle ha.
Trump har kĂ€nt sig tvingad att skriva under kongressbeslutet om budgeten. I stĂ€llet provocerar han fram en ny konflikt â om kongressens grundlagsenliga befogenheter om budgeten. Lagen frĂ„n 1976 som Trump anvĂ€nder sig av kom till dĂ€rför att senatorer sett att tidigare mycket lösa former för att presidenter införde undantagsregler kunde missbrukas. Richard Nixon hade dĂ„ egenmĂ€ktigt infört handelshinder med hĂ€nvisning till ett pĂ„stĂ„tt krislĂ€ge.
Presidenten mĂ„ste nu om han menar att en nödsituation uppstĂ„tt lĂ€gga fram detta inför kongressen. Det krĂ€vs 2/3 majoritet i de bĂ„da husen för att upphĂ€va presidentens beslut om nödlĂ€ge, som ger honom möjlighet att utnyttja beredskapsparagrafer â som införts för att kunna tillgripas vid krig, naturkatastrofer, epidemier och olika internationella krislĂ€gen. En av dessa bestĂ€mmelser ger möjlighet att avvika frĂ„n budgeten och disponera om militĂ€ranslagen. Men hur grĂ€nsen ska vara kontrollerad Ă€r en vanlig budgettvist, inte en plötslig epidemi eller ett miltĂ€rt hot utifrĂ„n.
Det Ă€r budgetmakten striden nu gĂ€ller. Konstitutionen ger den till kongressen, med möjlighet till presidentveto. Kan presidenten i stĂ€llet börja möblera om i beslutad budget dĂ„ han ser politiska skĂ€l till det Ă€r det ett flagrant missbruk av en lag som stiftats för att hantera verkliga krislĂ€gen â inte kriser i partipolitiska agitationskampanjer.
Budgetmakten var i mÄnga lÀnder, Àven Sverige, en lÄngvarig stridsfrÄga mellan kungamakt och folkvalda. I Sverige försökte kungamakten hindra att riksdagen fick inflytande över statsutgifternas anvÀndning. I USA skrevs konstitutionen för att förhindra Äterkomsten av nÄgot som liknade 1780-talets auktoritÀra engelska monarki som man frigjort sig frÄn.
Det Àr mot en central mekanism i ett demokratiskt statsskick som Donald Trump nu riktar ett maktansprÄk. Att de som kontrollerar regeringsmaskineriet kunde sÀtta sig över den parlamentariska budgetmakten tillhörde monarkins antidemokratiska system.
Det slags radikala höger som Trump â och en rad europeiska extrempartier â representerar Ă€r pĂ„ kollisionskurs med demokratins samhĂ€llsordning, dĂ€r statsmakten utövas under lagarna och dĂ€r mĂ€nniskorna Ă€r lika inför lagen.