Beslutet Àr fattat av rektor Magdalena Norin. Under sena tisdagen och tidiga onsdagen informerades politiker, personal, förÀldrar och elever om beslutet.
â Jag har skjutit pĂ„ beslutet lite grann och hoppats pĂ„ att det skulle bli svalare, men nĂ€r jag sjĂ€lv satt pĂ„ ett lektionsbesök, svetten rann och eleverna var högröda, dĂ„ tĂ€nkte jag att hĂ€r gĂ„r grĂ€nsen, sĂ€ger Magdalena Norin.
Jesper Ek Àr lÀrare pÄ JÀrvenskolan TallÄs. Han vittnar om temperatur som stiger vÄning för vÄning i skolbyggnaden pÄ LÀroverksgatan, till följd av de ovanliga vÀderförhÄllandena.
â Eleverna Ă€r trötta och slitna i vĂ€rmen. Vi Ă€r trötta och slitna i vĂ€rmen, sĂ€ger han.
För att fÄ ner temperaturen har man satt in flÀktar i varje sal och arbetsrum, pÄ vissa hÄll sitter till och med tvÄ.
â Vi har nog köpt upp varenda flĂ€kt i stan, sĂ€ger Magdalena Norin.
Enligt personal pÄ skolan Àr det första gÄngen pÄ i alla fall 21 Är som skolan tvingas stÀnga under liknande förhÄllanden. Problemet med ventilationen Àr visserligen inte nytt men vÀderförhÄllandet stÀller det pÄ sin spets.
â För de elever som gĂ„r hĂ€r nu hjĂ€lper det inte att man sĂ€ger att man ska fixa lokalerna nĂ€r man bygger om. Arbetsmiljölagstiftningen i alla andra sammanhang skulle inte sĂ€ga att "det Ă€r lugnt, om tre Ă„r fixar vi det", sĂ€ger Jesper Ek.
â Bildningsförvaltningen har full förstĂ„else för hur vi agerat och vi har ett gott samarbete med KFAB. Vi har ju pratat om det hĂ€r i flera Ă„r men nu blev det verkligen akut. KFAB hjĂ€lper bland annat till med att sĂ€tta upp solfilm pĂ„ fönstren, men visst skulle problemen ha behövt Ă„tgĂ€rdas nyss, sĂ€ger Magdalena Norin.
Personalgruppen hjÀlps nu Ät för att undervisningen ska fungera sÄ bra som möjligt, för elevernas bÀsta.
â Matteprovet som min klass skulle ha gjort pĂ„ onsdagseftermiddagen trĂ„cklar vi in pĂ„ torsdagsmorgonen i stĂ€llet, sĂ€ger Jesper Ek.
â Det Ă€r klart att det aldrig Ă€r bra att stĂ€lla in lektioner. Men ibland mĂ„ste man reagera och agera. Och nĂ€r man har haft eleverna i ett, tvĂ„ eller tre Ă„r, sĂ„ har man till 99,9 av fallen ett underlag för bedömning till betygssĂ€ttning. Vi fĂ„r inte stirra oss blinda pĂ„ det vi inte fick gjort, utan pĂ„ det som eleverna har gjort, sĂ€ger Jesper Ek.