LÀnderna kan variera skattesatser och en del annat, men inom ramar som ska underlÀtta handel, tullhantering utÄt samt skattekontroll. DÀr har det insetts att en del gemensamma skatteregler i EU inte Àr omöjliga eller oacceptabla.
Ăr det möjligt med moms borde det bli möjligt med koldioxid- och bolagsbeskattning. Det kunde göra betydande nytta i klimatpolitik och för att hindra en del lĂ€nder att snylta pĂ„ andras skattebaser.
Den reflexmÀssiga hÄllningen pÄ mÄnga hÄll, Àven i Sverige, Àr att skattesystemen inte ska vara med i EU-samarbetet eller att det alltid ska vara enhÀllighetsbeslut dÀr. Detta bör omprövas, med hÀnsyn till arbetet mot bÄde klimatskador och skatteflyktsskador.
I bĂ„da fallen finns ett ganska starkt motstĂ„nd att övervinna. I bĂ„da fallen behövs, förutom EU-överenskommelser ocksĂ„ bredare samarbete, frĂ€mst inom industrilĂ€ndernas samarbetsorgan OECD. Dessutom kan de informella kontakterna i "G 20-gruppen" underlĂ€tta. DĂ€r ingĂ„r de största ekonomierna i vĂ€rlden â inklusive Indien och Kina.
Arbetet i OECD för att försvÄra en rad ofta anvÀnda metoder för bolags skatteflykt har resulterat i ett paket med 15 "ÄtgÀrdsomrÄden". En viktig del av detta omsattes i somras i en svensk lagrÄdsremiss som förberedelse till riksdagsbeslut. Paketet hade först klubbats 2016 i OECD-kretsen, men förankrats Àven i andra viktiga lÀnder och accepterats pÄ toppmöte i G 20-gruppen. Det var en viktig insats för att hÄlla tillbaka den systematiska skatteflykt som blivit utbredd genom dotterbolag i "skatteparadis".
Mycket av det som den hĂ€r veckan dragits fram i ljuset, i Ă€nnu en "lĂ€cka" ur tidigare slutna bolagsregister och juristfirmor, har alltsĂ„ möjliggjorts av missförhĂ„llanden som OECD-lĂ€nderna nu sent omsider ingripit mot â om Ă€n bara delvis. Det kommer att behövas fortsatt arbete, pĂ„ flera plan. BĂ„de skattereformer i enskilda lĂ€nder och samordnade spĂ€rrar mot skatteflyktsnĂ€ringarna pĂ„ Bermuda eller Malta.
Den svensk som de senaste dagarna gett den internationella skatteflyktsmentaliteten ett ansikte Àr knappast förre Scaniachefen, som nu Àr styrelseordförande i Svenskt NÀringsliv. Det Àr snarare Àgaren till sprÄkskolekoncernen EF, mÄngmiljardÀren Bertil Hult. EF har anvÀnt sig av att en del lÀnder, Àven inom EU, utformat sina företagsskatteregler sÄ att de sÀrskilt gynnar att licens-, patent- och royaltyinkomster passerar genom dessa lÀnder. I en del fall, sÀrskilt USA och Japan, har stora industrilÀnder hÄllit fast vid mycket höga bolagsskattesatser i system fyllda med diverse sÀrintressens undantag och kryphÄl.
Detta fĂ„r företag att försöka hĂ„lla kvar exportinkomster utomlands. Men Ă€ven lĂ€nder som Sverige, med reformerat skattesystem och en internationellt normal och konkurrensmĂ€ssig bolagsskatt, utsĂ€tts för att vinstmedel slussas via Luxemburg, Cypern, Malta samt diverse skatteflyktsholmar â genom mer eller mindre konstlade rĂ€ntebetalningar och interna royaltytransaktioner.
Detta Ă„tgĂ€rdas delvis, men knappast tillrĂ€ckligt, med de inom OECD och G20 överenskomna uppstramningarna. Men det skulle â bland annat â ocksĂ„ behövas en "korridor" med en högsta och en lĂ€gsta bolagsskattesats för EU-lĂ€nder. PĂ„ motsvarande sĂ€tt borde det faststĂ€llas en lĂ€gsta nivĂ„ för koldioxidskatt i EU, med en del tillhörande regler om vilka temporĂ€ra undantag som fĂ„r göras i industrier utsatta för konkurrens frĂ„n sĂ„dana lĂ€nder utanför EU dĂ€r klimatpolitik saknas.
PÄ bÄda omrÄdena har initiativ tagits av den nye franske presidenten Macron. PÄ bÄda omrÄdena hoppas mer kortsynta lobbyintressen i nÀringslivet pÄ framgÄng för de snyltarlÀnder som av egenintresse vill bromsa och obstruera.