Med miljön i tankarna – Katrineholms nya stråk

Illustration över korsningen Fredsgatan/Vasavägen kommer att se ut efter ombyggnaden. Korsningen kommer att höjas upp och utrustas med ljussättning som uppmärksammar trafikanter på att man kommer in i ett gångfartsområde. Illustration: SWECO

Illustration över korsningen Fredsgatan/Vasavägen kommer att se ut efter ombyggnaden. Korsningen kommer att höjas upp och utrustas med ljussättning som uppmärksammar trafikanter på att man kommer in i ett gångfartsområde. Illustration: SWECO

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-06-14 15:20
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Planeringen inför att omvandla gamla genomfarten till ett tillgängligt och attraktivt stråk genom Katrineholm har pågått sedan 2014, och det är nu vi kan se början av den faktiska förvandlingen av vår innerstad.

Katrineholms nya stråk (mellan norra infarten till Katrineholm och Djulö Kvarn) har planerats för att både tillgodose dagens behov och möta behoven hos framtidens katrineholmare. Genom omvandlingen har vi möjlighet att driva utvecklingen mot den attraktiva och hållbara stad vi vill skapa.

Miljömässig hållbarhet har varit centralt när stråket har planerats. Omställningen till ett mer hållbart trafiksystem är viktigt för att vi ska minska vår miljöpåverkan och vända en negativ trend av utsläpp och resursförbrukning.

För att uppnå ett mer hållbart trafiksystem krävs det att vi förändrar våra resmönster och gör andra transportval. I Katrineholm betyder det att vi i planeringen prioriterar kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik.

Den mest kännbara effekten av detta är att våra ombyggnationer resulterar i lägre hastigheter, hastighetsdämpande åtgärder och mer yta och ökad framkomlighet för fotgängare och cyklister. Det här resulterar i ett jämnare trafikflöde genom staden – men viktigast av allt skapar det trygghet och säkerhet.

Katrineholms kommuns övergripande mål kring gång- och cykel är att vi ska nå 0-visionen. Det betyder att ingen fotgängare eller cyklist ska skadas allvarligt eller dö i trafiken.

Här är några anledningar till varför vi satsar på gång och cykeltrafik när vi skapar Katrineholms nya stråk:

– Gång- och cykeltrafik är en ekonomiskt hållbar investering eftersom den är yteffektiv. Det betyder att vi kan använda mer plats i staden till verksamheter och byggnationer som skapar värde och livskvalitet för katrineholmarna.

– Gång- och cykeltrafik är en investering i social hållbarhet. Transport är en jämlikhetsfråga och genom att investera i färdmedel som alla invånare har möjlighet att dra nytta av kan vi ge likvärdiga transportmöjligheter till alla. I en stad där fotgängare och cyklister prioriteras i trafiken kan oskyddade trafikanter röra sig obehindrat och känna trygghet. Vi vet dessutom att städer med hög andel gång- och cykeltrafik ofta har en attraktiv och levande stadsmiljö. Samtidigt vet vi att bilen kommer att fortsätta ha en plats i Katrineholm i framtiden, och centrum behöver därför vara framkomligt för biltrafik.

– Gång- och cykeltrafik är en investering för ekologisk hållbarhet. Om vi kan ställa om våra transporter från biltrafik till gång- cykel och kollektivtrafik betyder det minskade utsläpp av växthusgaser och förbättrad luftkvalitet i staden. En minskning av biltrafik till förmån för gång- och cykeltrafik minskar bullernivåerna i staden, vilket är ett av våra stora folkhälsoproblem som leder till stress och sänkt livskvalitet.

Katrineholm växer och målet är att skapa en långsiktigt hållbar stad för alla.

Stefan Jansson

Samhällsbyggnadschef i Katrineholms kommun

Läs mer om