I veckan smackade vÀl Jimmie à kesson (SD) belÄtet. Regeringen ska verka för att fler invandrare lÀmnar Sverige. Frivilligt.
Politik för Ätervandring som det kallas behöver inte vara fel. I FN:s konvention om mÀnskliga rÀttigheter görs det klart att varje individ har rÀtt att lÀmna det land de befinner sig i och ÄtervÀnda till sitt eget land. Och Ànda sedan 80-talet har det funnits stöd och pengar att söka och fÄ för de med uppehÄllstillstÄnd i Sverige, som vill resa tillbaka sitt forna hemland. De som vill ta emot stödet och Ätervandringsbidraget behöver i praktiken bara visa hur de pÄ lagligt sÀtt ska ta sig till sitt hemland. För en hel familj handlar detta bistÄnd om högst 40 000 kronor som betalas ut vid avfÀrd.
Det Àr detta som regeringen nu vill peta i. En utredning har tillsatts som bland annat ska göra en översyn av hur andra lÀnder, dÀribland Danmark, arbetar med Ätervandring och lÀgga förslag som ska öka ÄtervÀndandet.
De politiska ambitionerna bakom tillsÀttningen av utredningen behöver ifrÄgasÀttas. Vilka problem Àr det som ska lösas? Dessutom bör man frÄga huruvida Ätervandringspolitik Àr rÀtt sak att lÀgga skattepengarna pÄ?
För de som saknar sitt tidigare hemland, men som saknar resurserna att genomföra flytten kan extra stÄlar vara vÀlkomna. SÀrskilt viktigt kan det vara för de som lÀmnade sitt hemland nÀrmast under tvÄng, förföljelse eller krig, men som nu upplever att förutsÀttningarna förÀndrats till det bÀttre. Dock Àr Ätervandringsbidraget nÀrmast orört. Insatserna nÄr ytterst fÄ enligt kommittédirektivet. De senaste tio Ären har i genomsnitt 17 Àrenden per Är avgjorts. à rligen har det beviljats i genomsnitt 4 individer.
Det Àr dessa siffror som regeringen med SD vill fÄ upp. Och kanske kan antalet som anvÀnder sig av stödet vÀxa nÄgot om man ökar bidragsstorleken en del, eller att myndigheter lyfter frÄgan om Ätervandring oftare nÀr personer som kan vara aktuellt för bidraget Àr i kontakt med dem. Det skulle knappast innebÀra nÄgon större budgetbelastning. Men det Àr tveksamt om det Àr vÀlprioriterade pengar. Sannolikt Àr detta en politik som pÄverkar pÄ marginalen. Eller inte alls.
Dessutom bör det sÀgas: Antalet personer med uppehÄllstillstÄnd som lÀmnar Sverige pÄ frivillig vÀg utan att begÀra bidrag Àr mÄnga fler Àn de Ärliga 17. De allra flesta verkar helt enkelt inte behöva bidraget.
Förslaget Àr dessutom byggt pÄ lös grund. Det pratas löst om misslyckad integration utan att specificera i vilka delar. Man fortsÀtter tjata om att fÀrre invandrare hÀr förbÀttrar integrationsförutsÀttningarna för de som blir kvar i landet. Det blir dÀrför intressant att se vilka slutsatser regeringens utredare och nationalekonomen Joakim Ruist, kommer att dra och vilka lagförslag han kommer att lÀgga fram. Han har, i en ESO-rapport frÄn 2018, exempelvis konstaterat att fler flyktingar i Sverige inte försvÄrar integrationen pÄ arbetsmarknaden.
Ruist Àr en seriös forskare som antagligen lÀr lyckas undvika de vÀrsta falluckorna pÄ omrÄdet. Bland annat siktar regeringen in sig pÄ personer som inte har integrerat sig i Sverige "i termer av egenförsörjning eller sprÄk" eller som "inte delar grundlÀggande svenska vÀrderingar om demokrati".
Det Àr allvarligt. Regeringen delar in mÀnniskor i önskade och oönskade, och det pÄ mycket oklara grunder. Risken Àr att man hÀr spÀr pÄ misstÀnksamhet mot invandrare och mÀnniskor med utlÀndsk bakgrund. Och vilka "vÀrderingar" Àr det som inte hör hemma i Sverige?Detta borde L ha reagerat pÄ, inte stÀllt sig bakom. Och överallt i direktivet tjatas det om att ÄtgÀrderna ska anpassa till olika "grupper". Förslagen som lÀggs fram ska dessutom vara specifikt utformade varje enskilt "anknytningsland". I praktiken lÀr det bli att mÀnniskor frÄn olika lÀnder ska behandlas pÄ olika sÀtt. Det Àr en sorts sÀrbehandling politiken bör hÄlla sig ifrÄn.
Den hÀr politiken ska Àven ses i ljuset av regeringens förslag att utlÀnningar ska "kvalificera sig till vÀlfÀrden". Med ena handen vill man göra det initialt svÄrare att leva i Sverige. Med den andra handen vill man ge pengar för att lÀmna landet till dem som redan bott och levt hÀr lÀnge.
I sina delar kan den hÀr sortens justeringar ge önskvÀrda men smÄ effekter. Men som helhet lÀr det i praktiken ha marginell pÄverkan. Syftet med denna politik Àr inte att lösa nÄgra verkliga problem. Den Àr till för att mobilisera vÀljarstöd.