SÀtt stopp för nya Àmnen i grundskolan

För den som vill att kunskap inom ett omrÄde ska spridas brett, finns det ingen enklare genvÀg Àn att föreslÄ det som ett nytt Àmne eller moment i lÀroplanen.

För den som vill att kunskap inom ett omrÄde ska spridas brett, finns det ingen enklare genvÀg Àn att föreslÄ det som ett nytt Àmne eller moment i lÀroplanen.

Foto: Jessica Gow/TT

Lördagskrönika2020-02-29 06:00
Detta Àr en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Obligatorisk grundskola som ska vara lika för alla Àr pÄ mÄnga sÀtt en av vÀlfÀrdsstatens bÀsta uppfinningar. Förutom att en vÀlutbildad befolkning Àr bra för en nations BNP och vÀlstÄnd, Àr tillgÄng till utbildning en rÀttvisefrÄga som utjÀmnar livschanserna mellan barn som föds med olika förutsÀttningar.

Men att grundskolan nÄr alla Àr ocksÄ dess förbannelse. För den som vill att kunskap inom ett omrÄde ska spridas brett, finns det ingen enklare genvÀg Àn att föreslÄ det som ett nytt Àmne eller moment i lÀroplanen.

Är det lite si och sĂ„ med hur mĂ„nga barn som cyklar till skolan? Inför cykelundervisning, dĂ€r eleverna fĂ„r lĂ€ra sig teknik, balans, trafikregler och ett gott beteende som cyklist. Det förslog nyligen politiker frĂ„n flera partier inom nĂ€tverket Svenska cykelstĂ€der (Expressen, 21/1).

Finns det mer att önska kring svenska folkets kÀrleksrelationer? Ja, det tycker lÀraren Johanna Sandberg, som pÄ Alla hjÀrtans dag dammade av det lÄngt ifrÄn nya förslaget att lÄta eleverna lÀsa relationskunskap (DN, 14/2).

Andra saker som smugit sig in pĂ„ lektionerna Ă€r exempelvis programmering, arbetsmarknadskunskap och livskunskap. 

DÀrutöver kommer ideligen rapporter om att framför allt mÄnga pojkars lÀsförmÄga Àr undermÄlig nÀr de slutar nian. UniversitetslÀrare larmar om att studenterna Àr betydligt sÀmre pÄ att uttrycka sig i skrift Àn förr. Matematikkunskaperna har dalat, och Àven om Pisa-resultaten har börjat vÀnda uppÄt finns det fortfarande stora skillnader mellan bÄde skolor och elever.

HĂ€r Ă€r det dags att stanna upp. Om vi befinner oss i en situation dĂ€r mĂ„nga av de grundlĂ€ggande fĂ€rdigheterna bland elever ofta inte Ă€r vad de en gĂ„ng var – Ă€r det dĂ„ verkligen smart att fylla pĂ„ med fler Ă€mnen och moment, utan att ta bort nĂ„got annat eller utöka lĂ€roplanen?

Är inte risken att konsekvensen blir att tiden för de gamla Ă€mnena och momenten krymper, vare sig vi vill eller inte, i ett lĂ€ge dĂ€r det verkar som att en hel del elever snarare behöver mer tid?

Nu Ă€r för all del det senare ingen omöjlighet. Svenska barn har mindre undervisning Ă€n OECD-snittet, vilket betyder att lĂ€roplanen kan byggas ut med nya saker utan att nĂ„got annat per automatik behöver strykas. 

Exempelvis har svenska skolor ovanligt lÄnga sommarlov, och sportlovet startades för att skolorna skulle kunna lÀgga mindre pengar pÄ uppvÀrmning under andra vÀrldskriget.

Det bĂ€sta vore dock om en eventuell utökning av lĂ€roplanen var en del av en större översyn, dĂ€r man diskuterar vilka Ă€mnen och moment som ska ingĂ„ i grundskolan framöver. Och dĂ€r kommer inte allt som skulle kunna vara bra att lĂ€ra sig att fĂ„ plats. 

Det kommer att krĂ€vas prioriteringar. NĂ„got som inte Ă€r konstigare Ă€n att man redan med dagens plan, dĂ€r grundskoleelever sammanlagt har 6 890 timmars undervisning, mycket vĂ€l kan ifrĂ„gasĂ€tta om det Ă€r rimligt att eleverna har 230 timmar bild, 230 timmar musik, 330 timmar slöjd och 177 timmar elevens val, medan antalet timmar i historia Ă€r cirka 220.

HÀr tÀnker sÀkert nÄgra att det Àr bra att elever inte bara lÀr sig teoretiska Àmnen, utan att Àven de praktiska och estetiska behöver plats, samt att mÄnga och lÄnga lov Àr viktig rekreation. Och det fÄr man givetvis tycka.

Men dÄ kan det heller inte vara aktuellt att stoppa in nya saker i lÀroplanen. I alla fall inte utan att peka ut nÄgot konkret som ska bort.