Det Àr inte ofta tyckeriklicken i svensk media Àr överens. Men plötsligt Àr det sÄ.
Ăver hela landet hyllas den brittiska Netflix-serien Adolescence pĂ„ ledar-, kultursidor och av tv-recensenter. Erik Helmerson i Dagens Nyheter kallar den för âvĂ€rldens just nu bĂ€sta tv-serieâ, SVT Kultur menar att det Ă€r en ânĂ€stan perfekt tv-serie. "Adolescence Ă€r en otroligt berĂ€ttad historia om klass, om kön, om familj och samhĂ€lle, allt i ettâ skriver Jenny Wennberg i Arbetarbladet.
Och Adolescence Àr bra. Fyra avsnitt, var och ett filmade i en tagning, som visar olika delar av ett skeende. BerÀttelsen handlar om ett mord, en 13-Ärig gÀrningsman och ett lika gammalt offer, deras vÀnner, och det liv unga lever pÄ sociala medier. Men ocksÄ om de vuxna omkring, samhÀllet, förÀldrarna, lÀrarna.
SkÄdespelarinsatserna Àr fantastiska, som tittare Àr det omöjligt att vÀrja sig. De samstÀmmiga hyllningarna Àr enkla att förstÄ.
Samtidigt finns det i samtalen och texterna om Adolescence, liksom i sjÀlva serien, en oroande nyvakenhet frÄn den vuxenvÀrld som i grund och botten har ansvar för att barn har en trygg uppvÀxt.
Det Àr tydligt att det finns en massa mÀnniskor, inte minst förÀldrar och journalister, i 30- 40- och 50-ÄrsÄldern som inte har en aning om den utveckling som sker pÄ sociala medier. Som har noll koll pÄ vad deras barn gör pÄ Snapchat, Instagram och Tiktok. Det Àr bÄde slött och farligt. För mycket av det som sker dÀr Àr lika verkligt som allt annat.
Det kommer alltid att finnas rum dit vuxna inte har tilltrĂ€de, sĂ„ var det innan internet och sĂ„ Ă€r det nu. Och det Ă€r hela tiden en balansgĂ„ng mellan integritet, förtroende och ansvarstagande nĂ€r man lever nĂ€ra ungdomar. Just dĂ€rför Ă€r det ocksĂ„ oerhört viktigt att som vuxen faktiskt inte avfĂ€rda sociala medier som trams utan vara nĂ€rvarande pĂ„ de plattformar unga rör sig och försöka lĂ€ra sig deras âsprĂ„kâ.
Att det gÄr sÄ lÄngt och sÄ illa som i Adolescence Àr tack och lov ovanligt. Med uppmÀrksamma och nÀrvarande vuxna minskar riskerna ytterligare.