Dyrköpt fiasko – borde fĂ„ Sveriges tĂ„gresenĂ€rer att grĂ„ta

Trafikverkets skrotade tÄgledningssystem Àr ett dyrköpt fiasko. Det hade varit bÀttre om pengarna hade gÄtt till underhÄll av eftersatt jÀrnvÀg.

Slöseri. Trafikverket har lagt miljontals kronor pÄ ett nytt system för tÄgledning som nu skrotats.

Slöseri. Trafikverket har lagt miljontals kronor pÄ ett nytt system för tÄgledning som nu skrotats.

Foto: Adam Ihse/TT/arkiv

Krönika2025-02-27 13:50
Detta Àr en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Än en gĂ„ng har en myndighets högtflygande visioner kraschlandat i mötet med verkligheten. Dagens Nyheter rapporterar att Trafikverket har skrotat planerna pĂ„ att utveckla ett nytt system för tĂ„gledning – ett jĂ€tteprojekt som redan kostat över en halv miljard kronor.

Det handlar om helt centrala funktioner för jÀrnvÀgstrafiken, att se till att tÄgen gÄr enligt tidtabell (vilket man kan ha vissa anmÀrkningar pÄ hur det sköts idag) och att hÄlla koll pÄ avvikelser. NÄgot som till största delen sköts manuellt, och pÄ flera olika platser i landet.

Ett nytt digitalt system skulle ge punktligare avgÄngar, mer tillförlitlig trafikinformation, och skötas nationellt, men det har enbart blivit ett enormt skatteslöseri. Historien Àr fullstÀndigt farsartad.

Det nya systemet skulle enligt den ursprungliga tidsplanen ha tagits i drift 2019, men dÄ meddelade Trafikverket att det skulle behöva skjutas upp i minst (!) elva Är. Tre Är senare, 2022, sattes projektet pÄ paus för att nu, slutligen, skrotas helt.

IstÀllet för att bygga nytt frÄn grunden ska man modernisera det system som redan finns för att lösa de upplevda problemen. Att Trafikverket inte satsade pengarna pÄ det betydligt sÀkrare kortet redan frÄn början har skattebetalarna bara att begrÄta.

Även Sveriges tĂ„gresenĂ€rer har anledning att grĂ„ta över de förslösade slantarna, vilka förstĂ„s hade kunnat spenderas betydligt bĂ€ttre, exempelvis pĂ„ det eftersatta jĂ€rnvĂ€gsunderhĂ„llet. UnderhĂ„llsskulden betalar inte av sig sjĂ€lv, och tĂ„gen gĂ„r inte mer i tid i takt med att den vĂ€xer. Trafikverket har inte rĂ„d att kasta pengar i sjön.

Det totala klavertrampet för osökt tankarna till andra fiaskon i offentlig sektor. Som Stockholms stads Skolplattformen, som kostade över en miljard att utveckla, och kritiserades för att sĂ„vĂ€l lĂ€cka data som att skapa merarbete för lĂ€rarna. Även den Ă€r skrotat, begravd pĂ„ samma soptipp för dĂ„liga idĂ©er som dit Trafikverkets NTL-system förpassats.

Tillsammans borde de utgöra ett tydligt, avskrÀckande exempel för alla som kÀnner att upphandlingar av samhÀllsbÀrande system Àr tillfÀllet att vara visionÀr, slÄ pÄ stort och betala för att utveckla nytt frÄn grunden.

Vad gÀller trafikledningen hette det, frÄn Trafikverket sjÀlva, att det inte fanns nÄgot sÄdant system att köpa fÀrdigt. Men att de nu tror att det kvarvarande arbetet tros gÄ snabbare till en lÀgre kostnad, vÀcker frÄgor om vad för överoptimistisk priskalkyl som fick en att vÀlja nÄgot annat frÄn första början.

NÀr den mindre uppdateringen kommer att vara klar, eller vad den kommer att kosta, finns det dock ingen prognos för Ànnu. Man fÄr hÄlla tummarna för att det inte springer ivÀg och blir ytterligare ett fiasko.

Den avdelningschef pÄ Trafikverket som DN intervjuar vÀljer att se glaset som halvfullt, nÀr han pÄ frÄgan om vad som Ästadkommits för den halva miljard som spenderats svarar: "Jag tÀnker att vi har vunnit bÄde kunskap och lösningar under den hÀr utvecklingsresan. Det handlar ju inte bara om att bygga system."

Det Àr ytterst tveksamt om skattebetalarna hÄller med, eller kÀnner inre frid över att offentlighetens misslyckanden klÀs in i sÄdant sjÀlvhjÀlpsdoftande management-lingo.

Mimmie Björnsdotter Grönkvist.
Mimmie Björnsdotter Grönkvist.