Varför krÄnglar myndigheter till sprÄket?

Foto: LÀnsstyrelsen i Södermanland

GÀstkrönika2023-04-04 18:48
Detta Àr en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Det hĂ€r med kommunikation Ă€r svĂ„rt. Intresset och engagemanget för sprĂ„kvĂ„rd har inte nĂ„gon högre allmĂ€n prioritet i dag. Nu senast retade jag upp mig pĂ„ ett beslut om avgiften för vĂ„rd och omsorg till en 86-Ă„rig dam i sĂ€rskilt boende. Jag lĂ€ste brevet ett par gĂ„nger och förstĂ„r fortfarande inte vad berörd kommun meddelar. 

Med tanke pĂ„ att jag Ă€r hyfsat van vid myndighetssprĂ„k Ă€r det illa. Tror man pĂ„ fullt allvar att adressaten ska begripa innehĂ„llet? Bryr man sig om saken? Med ett ogenomtrĂ€ngligt sprĂ„k fjĂ€rmar sig myndigheter och tjĂ€nstemĂ€n frĂ„n medborgarna. Brist pĂ„ respekt och förstĂ„else undergrĂ€ver förtroendet för myndigheterna. Att verksamheter och motiveringar till beslut kan vara komplicerade Ă€r ingen ursĂ€kt. 

Arbetet för ett vĂ„rdat, enkelt och begripligt myndighetssprĂ„k – klarsprĂ„k – har periodvis haft bĂ€ttre tider. Numera har Institutet för sprĂ„k och fornminnen ett nationellt ansvar för frĂ„gorna. De gör vad de kan, men sprĂ„ket – vĂ„rt verktyg för att nĂ„ och kommunicera med varandra – Ă€r en fĂ€rskvara och borde vĂ€l inte hĂ€nga ihop med vĂ„ra fornminnen? Av hemsidan förstĂ„r jag att man Ă„rligen ordnar en sprĂ„kvĂ„rdsdag för alla intresserade. DĂ„ delas ocksĂ„ SprĂ„kvĂ„rdskristallen ut, en utmĂ€rkelse för nĂ„gon/nĂ„gra som gjort en bra insats.

PĂ„ vissa myndigheters intranĂ€t finns ibland information om klarsprĂ„k, Ă€ven hos lĂ€nsstyrelsen. Men hur mĂ„nga klickar in sig och tar del av rĂ„den? Det finns alltid behov av att trĂ€na pĂ„ att göra sprĂ„ket begripligt. Myndigheterna har miljontals kontakter med landets medborgare varje Ă„r. 

Att sĂ€kerstĂ€lla att man formulerar sig korrekt, rakt och tydligt Ă€r dĂ€rför nĂ„got som mĂ„ste gĂ€lla alla tjĂ€nstemĂ€n, varje dag. Det finns lag pĂ„ den saken. SprĂ„klagen sĂ€ger att ”sprĂ„ket i offentlig verksamhet ska vara vĂ„rdat, enkelt och begripligt och att myndigheter har ett sĂ€rskilt ansvar för att svensk terminologi inom deras olika fackomrĂ„den finns tillgĂ€nglig, anvĂ€nds och utvecklas”.

Uppgiften Àr i högsta grad en ledningsfrÄga och pÄ lÀnsstyrelsen lyfter vi ofta frÄgor om sprÄk och hur vi möter invÄnarna.

Allt fler företag och myndigheter ersĂ€tter direkta kontakter med hĂ€nvisning till webbsidor och digitala tjĂ€nster. Det skulle behövas ett digitalt klarsprĂ„ksarbete. Konfiguration, autentisering i flera steg med mera kopplas ofta till hurtiga budskap om att söka rĂ€tt pĂ„ begreppet i nĂ„gon lista, eller ”nedan” dĂ€r det sĂ€llan finns. 

Riktigt svÄrt Àr ocksÄ att hitta en mÀnniska pÄ en myndighet som har digitaliserats. Telefonnummer till vÀxeln kan finnas om man letar ordentligt, men eftersom det Àr oklart vem man borde tala med hjÀlper det inte alltid. Det finns handlÀggare som rÄkat ut för hot och trakasserier och behöver skyddas, men det kan knappast gÀlla alla förtroendevalda och alla offentligt anstÀllda?

Att samtala i stĂ€llet för att mejl-kriga skulle spara bĂ„de tid och pengar i vissa Ă€renden. 

Beatrice Ask Àr Sörmlands landshövding. Hon medverkar som fristÄende krönikör i SN dÀr texten tidigare publicerats