Skyll inte alla fel och brister pÄ NPM

.

.

Foto: Sörmlands Media

GÀstkrönika2021-06-27 18:33
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NÀr den sÄ kallade styrutredningen presenterades Är 2007 konstaterade utredaren pÄ DN Debatt (6/11 -07) att förvaltningspolitiken befann sig i debattskugga. Vilka medel för att styra förvaltningen som politiken ska ha och hur de ska anvÀndas var en debatt för en "central tjÀnstemannaelit".

Det var innan begreppet New Public Management, NPM, slog igenom pĂ„ allvar pĂ„ kultur- och ledarsidor. Plötsligt blev fanatiskt mĂ€tande, frenetisk dokumentation och skeva incitamentsstrukturer populĂ€ra förklaringar pĂ„ vad som konkret brister i vĂ€lfĂ€rden. 

Exempel pĂ„ nĂ€r NPM-relaterad styrning fĂ„tt olyckliga effekter saknas inte, men mer sĂ€llsynt Ă€r exempel pĂ„ dess förtjĂ€nster. I en nyslĂ€ppt Timbro-rapport, författad av Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanandaji, lyfts kvantitativ forskning om effekter av NPM-inspirerade reformer. Och mĂ„nga av studierna, sĂ„vĂ€l svenska som internationella, visar pĂ„ positiva effekter. För tillitsbaserad styrning, som lanserats av regeringen som nĂ€sta styrningsparadigm, hittar man ett lĂ„ngt skralare utbud av empiri.  

Att system med grund i New Public Management kan utformas pĂ„ vitt skilda sĂ€tt, som rapportförfattarna pĂ„pekar, pĂ„verkar utfallet. DĂ€rmed kan Ă€ven brister rĂ€ttas till utan att man helt förkastar systemet. 

Det blir sÀllan som man tÀnkt sig, och reformer fÄr ofta oanade konsekvenser som ibland överskuggar skÀlet till att reformerna infördes frÄn första början. Men NPM var ett försök att fÄ kontroll över en offentlig sektor som svÀllde, dÀr produktiviteten och effektiviteten var lÄg och dÀr en starkt toppstyrd styrning varit norm.

NPM var inte det första försöket att rĂ„ pĂ„ det, men 1970-talets försök med programbudgetering och mĂ„lstyrning blev utskĂ€llt dĂ„ "det visade sig svĂ„rt att ge tydliga och tillrĂ€ckligt styrande mĂ„l". 

Och finanskrisen i början av 1990-talet skapade incitament att hĂ„lla i slantarna och effektivisera. Intressant nog pĂ„minde argumentationen dĂ„ – "man litar mer pĂ„ de anstĂ€lldas omdöme och förmĂ„ga" hette det i en ledare i DN 1994 – om det som nu anförs om tillitsbaserad styrning, som ska Ă„terge makten till professionen. 

Är tillitsreformen dĂ„ ett sĂ„ radikalt paradigmskifte? Louise Brinselius, tidigare forskningsledare i Tillitsdelegationen, skriver pĂ„ Twitter: "Tillitsbaserad styrning och ledning (TSL) Ă€r endast motsatsen till NPM om NPM [jĂ€mstĂ€lls med] detaljstyrning." 

Det synsĂ€ttet Ă€r kanske en besvikelse för de mer vĂ€nsterorienterade kritikerna av NPM, men troligen Ă€r detaljstyrningen en punkt dĂ€r mĂ„nga kan enas om att problem finns. Att kraven för exakt hur ett arbete ska utföras Ă€r lĂ„ngtgĂ„ende i dag och nĂ€rmast paragrafrytteri framförs Ă€ven i Timbros rapport. 

Det innebĂ€r dock inte att inget bör mĂ€tas eller dokumenteras. Skattefinanseriad verksamhet behöver utvĂ€rderas. Annars har varken politik, medborgare eller journalister nĂ„gon direkt insyn i hur verksamheterna fungerar. 

NÀr pendeln svÀngt frÄn okontrollerad offentlig sektor mot övernitisk byrÄkratisk styrning har NPM gjorts till boven i dramat. Sanningen Àr nog snarare att alla sÀtt att styra en stor offentlig sektor kommer att ha sina problem. Att rÀtta till dem med mindre justeringar Àr förmodligen mer effektivt Àn att slunga tillbaka pendeln i den andra riktningen.

Mimmie Björnsdotter Grönkvist Àr fristÄende liberal skribent.