Se inte genom fingrarna med trimmade epor

Foto: Sörmlands Media

GÀstkrönika2023-07-06 05:57
Detta Àr en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

FrÄn och med augusti gÀller skÀrpta regler för A-traktorer, har regeringen beslutat. Den karaktÀristiska brandgula och röda triangeln som pryder de lÄngsamtgÄende fordonen, som i folkmun brukar kallas EPA-traktorer, har blivit en vanligare syn pÄ svenska vÀgar.

Det har tyvĂ€rr lett till ett ökat antal olyckor. Mellan 2019 och 2021 nĂ€stan fördubblades antalet olyckor med A-traktorer, enligt siffror frĂ„n Transportstyrelsen. 

Samtidigt Àr det vÀrt att notera att antalet A-traktorer under samma period sköt i höjden och nÀstan fördubblades, frÄn 25 000 till omkring 43 000 registrerade fordon. Sannolikt pÄ grund av förÀndrade regelverk som gjorde det lÀttare att bygga om bilar till A-traktorer, för att förkorta handlÀggningstider efter att antalet ansökningar om att bygga om personbilar till A-traktorer sköt i höjden.

Det Àr lovvÀrt att vilja undvika personskador, och varje dödsfall som sker pÄ vÀgarna Àr en tragedi. Samtidigt sÄ behöver den skrÀmmande statistiken sÀttas i perspektiv. Trots fördubblingen handlar det fortfarande om omkring 250 skadade om Äret, en liten andel av alla unga som kör eller Äker A-traktor.

Med det sagt sĂ„ framstĂ„r de Ă€ndringar som regeringen nu beslutat om vara vettiga. SĂ„ vettiga att det lĂ„ter mĂ€rkligt att det inte redan Ă€r vad som gĂ€ller. BĂ€lteskrav ska införas, och ett krav pĂ„ att den som fĂ€rdas i en epa ska sitta pĂ„ en plats avsedd för passagerare. Trots att en epa i regel har tvĂ„ eller tre platser inklusive förarplatsen, eftersom baksĂ€tet inte fĂ„r anvĂ€ndas, Ă€r det vanligt att skjutsa fler Ă€n sĂ„ och lĂ„ta passagerare dela sĂ€te. Att anvĂ€nda bĂ€lte och inte Ă„ka fler i ett fordon Ă€n vad som Ă€r avsett borde vara grundlĂ€ggande trafikvett Ă€ven utan att det Ă€r formella regler – men tonĂ„ringar Ă€r inte kĂ€nda för sitt konsekvenstĂ€nk.

En maxgrĂ€ns pĂ„ 30 kilometer i timmen för hur fort man fĂ„r köra en A-traktor ska ocksĂ„ införas. NĂ„got mĂ€rkligt, med tanke pĂ„ att en A-traktor per definition inte ska gĂ„ att köra snabbare Ă€n sĂ„. Trimning Ă€r ett stort problem, men en A-traktor som gĂ„r i höga hastigheter Ă€r inte en A-traktor utan en personbil – och en sĂ„dan fĂ„r en ungdom med enbart mopedkörkort inte köra. Problemet Ă€r inte brist pĂ„ regler, utan att reglerna inte efterföljs i praktiken.



A-traktorer leder inte bara till olyckor, utan Ă€ven till att ungdomar blir friare och deras vĂ€rld större. Det behöver kunna ske pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt och regeringens nya regler hjĂ€lper mer Ă€n de stjĂ€lper – men kommer att bli verkningslösa utan tillsyn som gör att de efterföljs. Det Ă€r inte bara ett ansvar för det offentliga, utan för förĂ€ldrar och andra vuxna som inte kan se mellan fingrarna pĂ„ trimning och brutna trafikregler.

Mimmie Björnsdotter Grönkvist Àr fristÄende liberal skribent pÄ Liberala NyhetsbyrÄn