Läppeborna bör fortsätta kämpa

Detta självsvåldiga agerande må synas vara en kraftfull handling2014-05-20 11:11
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

I flera år har de boende i Läppe och Vingåkers kommun försökt få sänkt hastighet på olika ställen genom orten. Men Trafikverket bromsar.

Trafiksituationen i Läppe lämnar en hel del i övrigt att önska. Det som de boende, med starkt stöd av kommunen länge har kämpat för är en sänkt hastighet förbi förskolan till 30 kilometer i timmen och 40 km/tim förbi Läppe hamn. Dessutom vill man ha fartkameror uppsatta längs väg 52.

Nu har Trafikverkets region öst yttrat sig och konstaterar krasst att det inte finns något behov av sänkt hastighet. Trafikverket har ju möjlighet att sänka hastigheten om trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljömässiga skäl talar för en lägre fart. Inget av detta motiverar en hastighetssänkning enligt verket.

Det är fullt förståeligt att de boende i Läppe, som varje dag oroar sig för att någon person ska bli påkörd, är upprörda över Trafikverkets agerande. Kommunalrådet i Vingåker, Jörgen Larsson (S), uttryckte vältaligt sin frustration i Kuriren förra veckan.

Kommunen gör helt rätt i att nu skriva till Trafikverket och argumentera, om möjligt än kraftigare, för en hastighetssänkning. Många bilister håller ju inte ens den stipulerade hastigheten på 50 km/tim och de flesta ortsborna är rädda för att det bara är en tidsfråga innan en olycka inträffar. Ju högre hastighet som då råder, desto svårare blir konsekvenserna.

Det som emellertid är ett kraftigt slag i luften är kommunens kommande agerande när det gäller att få ned hastigheten utanför förskolan. "Vi har beställt skyltar och kommer att sätta upp dessa och vad Trafikverket tycker om det struntar vi i", säger Jörgen Larsson till Kuriren.

Detta självsvåldiga agerande må synas vara en kraftfull handling och applåderas säkerligen av dem som är engagerade i trafiksäkerhetsfrågan i Läppe.

Men vad Jörgen Larsson och Vingåkers kommun förmodligen inte alls har tänkt på är om en sådan skyltning är lagenlig. Vilket den inte är. Som lagen fungerar är det bara på sträckor där Trafikverket angett hastigheten som hastighetsöverträdelser kan beivras.

Om och när 30-skyltar sätts upp utanför förskolan så kan bilisterna köra i 50 km/tim utan att vara rädda för att bli straffade. Visserligen kan skyltarna signalera ett behov av sänkt hastighet – gärna i kombination med någon skylt som upplyser att små barn finns i närheten – men något mer än en varningssignal innebär skyltarna inte i praktiken.

Utifrån en allmän synpunkt borde Trafikverket vara mer lyhört mot en lokal opinion när det gäller vilka hastigheter som bör råda. Det är den lokala befolkningen som känner till sakförhållandena bäst och som varje dag upplever den bristfälliga trafiksäkerhetssituationen. Den känslan kan de ansvariga på ett regionkontor eller på huvudkontoret knappast erfara ens vid ett enstaka besök på platsen.