Kommunalrådet Göran Dahlström (S) är övertygad om att satsningen på Logistikcentrum är riktig och kommer att ge utdelning. Det måste han vara.
Oppositionsrådet Ewa Callhammar (FP) är orolig över att satsningen på Logistikcentrum är en felsatsning. Det bör hon vara.
För en vecka sedan blev Logistikcentrum än en gång föremål för debatt i kommunfullmäktige. Ewa Callhammar hade i en interpellation ställt frågor till Göran Dahlström om intäkter, arrendeinkomster och hur stor inpasseringen är till området. Hon fick till svar blygsamma svarta siffror i boksluten för bolagen. I övrigt hänvisade Göran Dahlström till affärshemligheter.
Enligt Ewa Callhammar har satsningen på Logistikcentrum hittills kostat 223 miljoner, plus de miljoner som marken kostat att färdigställa. Det är den största satsningen som Katrineholms kommun har gjort. Fortfarande enligt oppositionsrådet skulle området nu ha gett 1 000 arbetstillfällen. Så är det verkligen inte.
Den bransch som Katrineholms kommun satsat på – och som alla partier en gång i tiden var överens om – är hårt konkurrensutsatt. Det finns 55 kombiterminaler i landet och enligt projektledaren för Logistikcentrum, Anders Thörnström, kommer hälften inte att klara konkurrensen. I direkt närhet till Katrineholm finns stora och växande terminaler i Eskilstuna och Örebro.
Fördelarna för dessa terminaler är att de ligger vid Europavägar. Båda har även en flygplats. Järnvägarna i landet är illa underhållna och kapaciteten på många sträckor har nått sitt tak. Nyligen befarades att pendlarna från Katrineholm skulle få sämre förhållanden när nya företag ville trafikera stambanan mellan Stockholm och Göteborg. Lyckligtvis blev det inte något av det – i år.
Kapacitetsbristen och det dåliga underhållet har tvingat Green Cargo att banta sin verksamhet då mer och mer läggs över på landsväg. I höstas tecknades ett avtal mellan Green Cargo och Logistikcentrum, men hur – och om – det utvecklas som planerat är osett.
Det finns med andra ord goda skäl för Ewa Callhammar och delar av oppositionen att vara orolig. Och den fråga hon ställde i fullmäktige – om projektledningen verkligen är den rätta – finns det fog för.
Förra året agerande kommunledningen resolut när förhållandena inom socialförvaltningen inte ansågs hålla måttet. Chefen sparkades och en ny tillträdde som började ordna upp arbetsförhållandena.
Mot bakgrund av det, så är det rätt och riktigt att ifrågasätta om de ansvariga för Logistikcentrum verkligen gör sitt jobb. Att de gör så gott de kan får anses vara självklart, men om inte det räcker till i den tuffa konkurrensen bör måhända åtgärder vidtas som innebär en ny ledning av projektet.
Satsningen har gått långt och det finns ingen annan väg än den som leder framåt. Men om den leder till målet återstår att se.