Pandemin pÄverkar Sverige en tid till. Men i ekonomisk politik behöver blicken Äter flyttas till det lÄngsiktiga.
Riktade stöd som kom till 2020 bör avvecklas sÄ snart det gÄr, nÀr vaccinationer blir gjorda. Depressionen i en rad sÀrskilt hÄrt drabbade yrken kan snart följas av nyanstÀllningar för att möta en stor uppdÀmd efterfrÄgan.
Budgetpolitiken som stÀrkte Sveriges statsfinanser har hÄllit mÄttet i tvÄ kriser efter varandra. Den möjliggjorde kraftfulla stimulanser bÄde under bÄde den internationella finanskrisen kring 2010 och nu i pandemikrisen. Fler allvarliga lÀgen kan intrÀffa, orsakade av pandemier, klimatskador, internationell finansoreda eller krig som stör vÀrldshandeln. DÄ kommer vÀlordnade offentliga finanser att behövas.
Erfarenheten av pandemin Àr inget skÀl att ÄtergÄ till varaktiga budgetunderskott dÀr driftsutgifter i stat och kommuner finansieras med lÄn. Investeringar i produktiva anlÀggningar, som kraftverk och kraftledningar, Àr en annan sak
Det mest slÄende i regeringens ekonomiska vÄrproposition Àr hur Sverige, liksom övriga Norden, klarat sig med lÄngt mindre skador pÄ ekonomi och vÀlfÀrd Àn mÄnga andra lÀnder. Dryga tre procent av produktion och nationalinkomst gick förlorade 2020. Det kan vÀntas vara ÄterstÀllt efter 2021. Men pÄ finansministern, liksom en del oppositionsföretrÀdare, lÀt det som om budgetpolitikens stora frÄga nu var brist pÄ jobb och vÀxande lÄngtidsarbetslöshet. Det var överdrivet.
Pandemikrisen har gett ett tillfÀlligt ekonomiskt tapp i samma storleksordning som finanskrisen 2010-11. BÄda var lÄngt mindre och lÀttare att övervinna Àn den djupa 90-talskrisen efter att det sena 80-talets inflationsbubbla spruckit.
UtmÀrkande för pandemikrisen Àr i stÀllet hur ojÀmnt den slagit. Industri, byggande, skogsbruk och offentlig sektor Àr tÀmligen oskadda. Delar av privat tjÀnstesektor och handel samt kultur- och föreningsliv har drabbats hÄrt och delvis lamslagits. Det har motiverat en rad riktade stödÄtgÀrder, men inte allmÀn utspridning av köpkraft med breda skattesÀnkningar och bidrag.
SĂ„dana krav har dock varit mĂ„nga, frĂ„n nĂ€ringslivsorganisationer, moderater och andra. Ett svĂ„rövertrĂ€ffat rekord hĂ„lls dock tills vidare av det Ă kessonska SD-partiet. SĂ„ sent som i november yrkade de pĂ„ att hela 92 miljarder skulle spridas jĂ€mnt över alla medborgare â lika mycket per person till dem vars inkomster var helt oberörda av krisen som till dem som faktiskt var drabbade.
Vad vi nu i stÀllet behöver Àr genomtÀnkta prioriteringar. De Àldre över 80 Är blir omkring 60 procent fler fram till 2035. Utbyggd och förbÀttrad Àldreomsorg, samt mer förebyggande hÀlsovÄrd Àven för Àldre, Àr dÄ det verkliga behovet för den Äldersgruppen. Det Àr alltsÄ inte utdelning av köpkraft, med sÀrskilda skattelÀttnader eller skattefinansierade tillskott av icke intjÀnad pension.
Arbetsmarknaden kommer till stor del att rÀtta till sig sjÀlv efter pandemikrisen. Det Àr för dem som har en svag stÀllning och behöver utbildning och praktik som det behövs mer av sÀrskilda ÄtgÀrder.
VÀlfÀrd och starka statsfinanser hör ihop, och bÄda kommer av att mÄnga Àr i arbete. Skattereformen som stÄr inskriven i januariavtalet behöver genomföras, med omflyttning mellan skatter, sÄ att bördan pÄ arbetsinsatser lÀttas.