Vad ska hÀnda med de flera tusen ensamkommande unga som saknar varaktigt uppehÄllstillstÄnd? Den svenska politiken Àr uppdelad i dem som söker lösningar och dem som sÀger nej till alla förslag, utan att föreslÄ nÄgot sjÀlva.
Den skiljelinjen syns tydligt efter onsdagens besked frÄn regeringen att göra det lÀttare för ensamkommande att stanna.
Bakgrunden Àr denna: Ett stort antal ensamkommande, frÀmst afghanska killar, anlÀnde till Sverige runt 2015, ofta utan godtagbara identitetshandlingar.
FrÄn vÄren 2017 gavs medicinska Äldersbedömningar en större roll i avgörandet av deras Älder. Metoderna har fÄtt tung kritik, bland annat i Svenska Dagbladets granskning, för att hÄlla lÄg kvalitet och vara osÀkra.
LÄnga handlÀggningstider har gjort att mÄnga hunnit fylla 18 Är vid beslutstillfÀllet och dÀrför bedömts som vuxna, samtidigt som de ofta har varit i Sverige i flera Är och hunnit rota sig.
Till saken hör att det har varit svÄrt att utvisa dessa personer till Afghanistan pÄ grund av dÄligt och skiftande sÀkerhetslÀge. Om man med denna takt skulle tvÄngsutvisa dem alla, skulle det ta ett par decennier.
Den sÄ kallade gymnasielagen ger ett andrum, visar de omkring 9 000 personerna en vÀg till ett liv i Sverige och i vissa fall ekonomisk trygghet hÀr och nu. Ansvaret för deras boende och försörjning har dock hamnat mellan myndighetsstolarna, samtidigt som kraven pÄ att klara gymnasiestudierna och dÀrefter snabbt skaffa sig egen försörjning Àr alldeles för hÄrda. Jobbkrisen till följd av coronapandemin har försvÄrat situationen ytterligare.
MÄnga ensamkommande har hamnat i en skuggtillvaro. De Àr bostadslösa och förlitar sig pÄ vÀlgörenhet för att överleva. Andra dras in i missbruk, utnyttjas av kriminella eller anvÀnds som billig arbetskraft.
PĂ„ onsdagen presenterade dĂ€rför regeringen tvĂ„ saker som kan förbĂ€ttra situationen. För det första föreslĂ„s en mildring av arbetsvillkoren. Man fĂ„r ett Ă„r pĂ„ sig att söka jobb med ett Ă„rs varaktighet â i stĂ€llet för dagens sex mĂ„nader och tvĂ„ Ă„r â samt pĂ„ ett nytt sĂ€tt kunna kombinera studier med arbete för att klara försörjningskraven.
För det andra föreslÄr regeringen att personens vistelsetid och anknytning till Sverige ska fÄ större betydelse om personen kan fÄ uppehÄllstillstÄnd av humanitÀra skÀl.
Ett nyckelvillkor Ă€r att uppehĂ„llstillstĂ„nd fortfarande förutsĂ€tter âömmande omstĂ€ndigheterâ. Det Ă„terstĂ„r att se hur de tillĂ€mpas i dessa fall. Förhoppningsvis innebĂ€r det att alla unga ensamkommande som nu svĂ€var i ovisshet fĂ„r stanna i Sverige.
Kritiken var vÀntad, militant tjurig frÄn SD och allmÀnt armviftande frÄn L, M och KD. Men bakom allt skrik och fÀrgstarka retoriska figurer Àr en grundlÀggande frÄga obesvarad: Vilken lösning vill motstÄndarna se i stÀllet?
Ăr det att tvĂ„ngsutvisa alla? Med vilka resurser, vilken tidsplan och till vilket mĂ€nskligt pris? Ăr det att göra ingenting? Den uppfattningen kan man ha, men i sĂ„ fall meddela den i klartext och sĂ€ga att man dĂ€rmed accepterar att flera tusen unga mĂ€nniskor fortsĂ€tter leva i en skuggtillvaro.
Möjligen inser alla dessa kritiker, Ätminstone i L, M och KD, att en amnesti Àr oundviklig men vill inte ta ansvar för att genomföra den.
LÄt gÄ för det. Inom Liberalerna och Kristdemokraterna finns opinioner för att lÄta de ensamkommande stanna. Riksdagsmandaten frÄn S, MP, C och V, tillsammans med nÄgra avhoppare frÄn L och KD, rÀcker för en de facto amnesti. Ju förr det sker desto bÀttre.