TÀnk lÀngre Àn till plÄnboken, och lÀngre Àn september

Investeringar i nÀringslivet och utbyggnad av vissa personalkrÀvande verksamheter som ÀldrevÄrd och försvar hör till det som behöver prÀgla ekonomisk politik. PÄ bilden. Valsning i Oxelösund av provleverans av fossilfritt stÄl, tillverkat med HYBRIT-teknik.

Investeringar i nÀringslivet och utbyggnad av vissa personalkrÀvande verksamheter som ÀldrevÄrd och försvar hör till det som behöver prÀgla ekonomisk politik. PÄ bilden. Valsning i Oxelösund av provleverans av fossilfritt stÄl, tillverkat med HYBRIT-teknik.

Foto: Christine Olsson/TT

Ledare2022-06-12 20:30
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Den hÀr veckan blir det mycket ekonomisk politik i riksdagen. Hur voteringar gÄr Àr i en del fall osÀkert.

Mer tydligt Àr att flera partiers upplÀggning hÀnger illa ihop med det ekonomiska lÀget. En del smÄ problem görs till stora. NÄgra verkligt viktiga frÄgor försummas. Andra Àr lÄsta av blockmotsÀttningar.

Det Àr mycket som vÀljarna bör se som viktigare, fast det Àr kortsiktigt obekvÀmt och sÀllan nÀmns i enklare valbudskap.

Det har blivit fördyringar, av en del konsumtionsvaror och insatsvaror i industri och byggande. Orsakerna gÄr inte att kompensera bort. Vi ska inte lÄtsas att vi kan slippa att kÀnna av prisrörelser som omvÀrlden orsakar. Men efter pandemin Àr ekonomi och arbetsmarknad Äter starka.

Det större problemet Àr brist pÄ arbetskraft. Det Àr inte en bred arbetslöshet. AllmÀnna ekonomiska stimulanser för att lyfta efterfrÄgan Àr inte det som behövs. Det Àr mer insatser för rörlighet och ökad anstÀllningsbarhet.

Det behöver löna sig tydligt att arbeta, att snabbare gÄ in i arbetslivet, och stanna kvar dÀr lÀngre. Detta Àr centralt i skattefrÄgorna, i reglerna för de sociala trygghetssystemen och i vÄrden av pensionssystemet.

I flera statliga och kommunala verksamheter behöver det anstĂ€llas mer personal. Det gĂ€ller militĂ€ren och annan yttre och inre sĂ€kerhet. Ännu mer personal behövs i Ă€ldrevĂ„rden nĂ€r den Ă€ldsta, ofta vĂ„rdbehövande Ă„ldersgruppen nu ökar ganska snabbt. Att en del av valrörelsen i stĂ€llet Ă€gnas Ă„t löften om kontanta konsumtionsstöd Ă€r helt missriktat.

Skattereformer ska stÀrka drivkrafter till arbete. Skatter pÄ fossil energi ska inte sÀnkas. Inkomstskattevillkor för belÄnad egendom och gynnade sparformer bör Àndras i riktning mot en neutral, likformig kapitalbeskattning.

I nÀringslivet vÀntar investeringar i stor skala. Det gÀller Àven sÄdan offentlig sektor som stÄr för kraftledningar, kraftverk, jÀrnvÀgar och annan infrastruktur kring vÀxande basindustrier med ny miljövÀnlig teknik. Detta kan staten lÄna till.

DÀremot Àr det inte alls lÀge för lÄne- och underskottspolitik dÀr driftutgifter fÄr stiga och skatteintÀkter minskas utan finansiering. Tendenserna att bortse frÄn vikten av stabila statsfinanser Àr nu starka. Ska det finnas goda reserver att ta av vid nya olyckor, som pandemier eller internationella kriser och krig, behöver de dock byggas upp under Är med bÀttre ekonomi.

Riksbankens styrrÀnta bör höjas den nÀrmaste tiden, för vi ska inte fÄ Ànnu mer av bred inflation ovanpÄ de ofrÄnkomliga fördyringarna av energi och annat. Riksbanken bör Àven sluta att, genom sina stora obligationsköp, pumpa in mÀngder av miljarder i bostadslÄnekarusellen.

Ett visst bakslag i reallöner och konsumtionsutrymme gÄr nu inte att undvika. Att försöka dölja det med stöd för billigare fossil energi gör svÄrigheterna vÀrre lÀngre fram.

SÀrskilt utsatta kan, pÄ annat sÀtt, behöva en del extra stöd, dÀr det inte, som med garantipensionerna, sker automatiskt. Men det Àr jobb och investeringar som ska fÄ utvecklas.

De kan, till skillnad frĂ„n konsumtionsinriktad ”plĂ„nbokspolitik”, stĂ€rka bĂ„de privat levnadsstandard och allmĂ€n vĂ€lfĂ€rd – inte lagom till september, utan varaktigt och lĂ„ngsiktigt.