Katrineholm blir inte bättre av sådana ensidiga "brev"

Katrineholm ska inte fungera som en reklampelare. Företag får stå för sin egen annonsering.

Katrineholm ska inte fungera som en reklampelare. Företag får stå för sin egen annonsering.

Foto: Ola Torkelsson/TT

Ledare2024-04-15 18:54
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Lokal näringslivspolitik är inte lätt. Företags ramar styrs i stor utsträckning av lagar beslutade i riksdagen. Att kommuner famlar sig fram i detta är därför inte förvånande.

Samtidigt finns det konkreta saker som kommuner kan göra. Detaljplaner kan upprättas i god tid. Mark kan förberedas för utveckling. Det kan korta beslutsprocessen för många företag. Katrineholms kommun gör redan en hel del av detta. Men tempot i att leta fram mark behöver öka. Lövåsen börjar till exempel bli riktigt fullt.

Katrineholm kommuns handläggningstider har många gånger fått beröm i Svenskt näringslivs undersökningar. Allt fler företagare verkar även nöjda med hur kommunen bemöter dem. Detta är positiva saker som bör lyftas och uppmuntras. Kommuner bör undvika onödig fyrkantighet – sådant kan döda entreprenörsanda.

Mer tveksamt är det med Katrineholm kommuns "digitala nyhetsbrev" och det tryckta magasin som delas ut med jämna mellanrum. Näringslivsnytt och Magasin Katrineholm kallas de. Näringslivsnytt ges ut av samhällsbyggnadsförvaltningen tio gånger per år. Varje nummer är på sisådär 15-20 sidor. "Brev" kallas de. I varje nummer finns en huvudartikel bestående av en lång intervju med någon företagare eller entreprenör som verkar inom kommunens geografiska område. Dessa artiklar, samt layout och en del annat, är Plus Katrineholm med i att ta fram, som i sin tur sedan fakturerar kommunen för arbetet.

Magasin Katrineholm kommer i sin tur ut med tre tryckta tidningar om året, då 2023 var första året. Varje nummer innehåller en samling artiklar som har gått i något av de digitala "breven". Magasinet trycks av Plus Katrineholm på kommunens bekostnad.

Enligt de fakturor som ledarredaktionen fått ta del av skulle det handla om sisådär 300 000 kronor årligen, exklusive moms. I en kommunal budget är detta inte mycket. Men det är utgifter som förvaltningen måste försvara. Och det är oklart om Katrineholms kommun kan göra det. För vad är syftet med Näringslivsnytt och Magasin Katrineholm?

Kommunala nyhetsbrev behöver i sig inte vara ett problem. De kan vara informativa om vad som pågår i kommunen, och närliggande områden. Men avsikterna med kommunens nyhetsblad som de ser ut idag är oklara. Huvudartiklarna i Näringslivsnytt och Magasin Katrineholm grumlar dessutom till skillnaderna mellan annonser och journalistiskt hantverk. Inramningen är genomgående okritisk, positiv, peppig. Hur ska invånarna värdera informationen i dessa "brev" och magasin?

Ja, flera olika typer av företag lyfts fram i kommunens "brev" och tidning. Det uppskattar dessa företagare säkert, och det kan finnas goda skäl till att lyfta fram variationen av företag inom kommunen. Det finns ändå en överhängande risk att vissa företag gynnas framför andra. Den som väljer, väljer också bort. Hela branscher kan ignoreras eller glömmas. Enskilda företag exponeras helt enkelt mer än andra – och det för skattepengar. Att i kommunala kanaler lyfta fram den ena aktören framför den andra är inte lämpligt. Hur försäkrar Katrineholms kommun sig om att det presenteras en verkligt mångsidig bild av vår del av Sörmland i sina magasin och brev?

Den här sortens ensidig kommunikation bör Katrineholms kommun inte pyssla med.