Katrineholms handlare ska inte stötta Putin

Foto: Anton Swärdhagen

Ledare2023-06-14 16:27
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Choklad har blivit storpolitik. Det handlar om det gigantiska livsmedelsföretaget Mondelēz som äger varumärken som Marabou, Daim, Oreo, O'boy och Philadelphia. Trots att Rysslands brutala krig i Ukraina fortsätter företaget bedriva affärsverksamhet i Putins rike. Därför har Ukraina svartlistat Mondelēz. Det bör leda till att svenska aktörer och kunder bojkottar de varumärken Mondelēz äger, så gott det går.

Men i Katrineholm, och på många andra håll i Sverige, har det inte ännu blivit så. Trots att svartlistningen nu är sisådär tre veckor gammal dignar hyllorna fortfarande med Marabouchoklad och andra Mondelēzvaror. Och livsmedelskedjorna har knappt gjort något för att lyssna på kraven om bojkott. På Coop i Kvarnengallerian i Katrineholm ser allt ut som vanligt. På ICA speceritjänst har man satt upp skyltar för att informera om Ukrainas svartlistning. På Willys inväntar man kundernas åsikter. I en del av butikerna är det till och med kampanjpris på Mondelēz varor.

Ja, tuffa ekonomiska tider försvårar för mindre aktörer att agera. Och för enskilda handlare kan det vara det vara besvärligt, men inte nödvändigtvis omöjligt, att ta sig fram utan Mondelēz produkter i hyllorna. Men fler måste göra som ICA-handlaren i Umeå. Han har helt plockat bort bolagets varor ur sortimentet. 

Mats Calla, som ICA-handlaren heter, gör klart att han förlorar en hel del pengar på beslutet att rensa i Marabouhyllorna. Men han känner sig tvungen att markera mot Mondelēz, som har haft gott om tid på sig att avyttra sina verksamheter i Ryssland det senaste året. Så ska det låta. Näringslivet behöver den sortens moraliska röster. Att hitta andra chokladleverantörer som inte verkar i Ryssland är knappast svårt.

Fler företag och aktörer har hakat på bojkotten. SJ, SAS och Försvarsmakten säger numera nej till Mondelēz produkter. Även Svenska Fotbollförbundet klipper sina band till bolaget och vill inte längre synas tillsammans med Marabous varumärke under landslagsmatcherna.

Markeringen är betydelsefull. Inte bara som en symbolisk handling mot Rysslands mördande i Ukraina. En osåld choklad i Sverige kommer inte tippa den ryska ekonomin över bord. Men när företag som Mondelēz fortsätter verka i Ryssland bidrar det inte bara till en legitimering av regimen och kriget. Företaget betalade också mer än 650 miljoner i svenska kronor i skatt till Ryssland förra året.

Att Mondelēz i Sverige varken säljer rysktillverkade produkter här eller exporterar till Ryssland är förvisso bra. Men det är inte försvar nog när företaget fortsätter, genom skatteintäkter, att finansiera Putinregimens krig i och mot Ukraina. Utöver det så svärtar Mondelēz agerande ned, inte bara sitt eget globala varumärke. Även det av många svenskar uppskattade Marabou drabbas.

Värt att nämna är också att Mondelēz Sverige är hovleverantör. Det måste givetvis upphöra.