Alla politiker pratar om segregation som ett problem. Men inte alla Àr villiga att motverka den. Inte nÀr starka gruppintressen stÄr pÄ spel.
Det syns i den debatt som följt pÄ framför allt Björn à strands utredning om en likvÀrdig skola. Slutrapporten kom i vÄras och nu har alla partier bekÀnt fÀrg.
Problemet Àr att svensk skola Àr allt för uppdelad utefter ekonomiska, sociala och etniska skiljelinjer. NÄgot förenklat gÄr barn till resursstarka, högutbildade och svenskfödda förÀldrar i vissa skolor, medan barn till lÄginkomsttagare, lÄgutbildade och utlandsfödda gÄr i andra.
Grupperna Àr inte alltid sÄ entydiga men mönstret finns ÀndÄ dÀr. Det följer det uppdelade boendet och urbaniseringen men inte bara. Det fria skolvalets utformning liksom friskolors tillvÀxt och urvalsmetoder förstÀrker segregationen.
En hög koncentration av elever som behöver mer hjÀlp ger en mer svÄrjobbad skolmiljö. Det betyder högre personalomsÀttning, fler rektorsbyten och svÄrigheter att rekrytera och behÄlla de bÀsta lÀrarna. Det försÀmrar skolans förmÄga att ge eleverna de bÀsta förutsÀttningarna och leder till att familjebakgrunden fÄr större betydelse för barnens skolprestationer.
Den som vill förbÀttra den svenska skolan och minska segregationens negativa effekter kommer alltsÄ inte runt frÄgan om att skolornas elevsammansÀttning mÄste bli jÀmnare.
Men det Àr Àven frÄgan om rÀttvisa som borde förstÄs av alla, oavsett politisk ideologi.
Fördelningen av resurser till skolor tar hÀnsyn till skillnader som de ovan. Men kommuner gör det i olika utstrÀckning. Friskolor fÄr i sin tur samma grundersÀttning som de kommunala skolorna, trots att deras skyldigheter Àr mindre. De mÄste inte erbjuda plats till barn som bor nÀra eller vara beredda att ta emot nya elever. à strands utredning föreslÄr att den skevheten tas bort, vilket Àr fullt rimligt.
Men en Ă€n mer grundlĂ€ggande rĂ€ttvisefrĂ„ga Ă€r, som den formuleras i utredningen, att ââŠskolor ska vara valbara vid tillfĂ€llet för skolvalet och att platser inte ska vara tagna i förhandâ. Men det Ă€r just den tanken som flera partier har svĂ„rt att acceptera. En del avvisar den rakt av medan andra försöker trixa sig runt den.
NÀr kö anvÀnds som urval till friskolor utestÀngs de elever som Àr nyinflyttade till Sverige eller till kommunen. Utredningen föreslÄr dÀrför att kötid som urvalsmetod tas bort. Om det finns fler sökande Àn platser, efter att man anvÀnt andra metoder, som syskonförtur och nÀrhet till skolan, sÄ ska platserna lottas.
Moderaterna avvisar alla förslag om att Àndra urvalet till friskolor, förutom att rent praktiskt centralisera systemet med skolval. Centern och Liberalerna vill ocksÄ ha kvar kötiden men kompensera med kvoter för att utjÀmna. De kan dock inte garantera att deras modeller kommer att göra alla friskolor valbara för alla familjer. De vill inte ens bemöta den frÄgan.
Det Àr svagt. Friskolor har en plats i skolsystemet. Valfrihet Àr viktigt. Denna ledarsidas stöd till privata alternativ i offentlig sektor, liksom Àgarnas rÀtt att tjÀna pengar, Àr orubbat.
Men skolor, privata liksom offentliga, mÄste ha skÀligt lika förutsÀttningar och valfriheten mÄste vara verklig.