Friheten att vÀlja skola mÄste vara verklig

Moderaterna och deras utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin vill inte göra populÀra friskolor valbara för nyinflyttade.

Moderaterna och deras utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin vill inte göra populÀra friskolor valbara för nyinflyttade.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledare2020-12-03 18:40
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Alla politiker pratar om segregation som ett problem. Men inte alla Àr villiga att motverka den. Inte nÀr starka gruppintressen stÄr pÄ spel.

Det syns i den debatt som följt pĂ„ framför allt Björn Åstrands utredning om en likvĂ€rdig skola. Slutrapporten kom i vĂ„ras och nu har alla partier bekĂ€nt fĂ€rg.

Problemet Àr att svensk skola Àr allt för uppdelad utefter ekonomiska, sociala och etniska skiljelinjer. NÄgot förenklat gÄr barn till resursstarka, högutbildade och svenskfödda förÀldrar i vissa skolor, medan barn till lÄginkomsttagare, lÄgutbildade och utlandsfödda gÄr i andra.

Grupperna Ă€r inte alltid sĂ„ entydiga men mönstret finns Ă€ndĂ„ dĂ€r. Det följer det uppdelade boendet och urbaniseringen men inte bara. Det fria skolvalets utformning liksom friskolors tillvĂ€xt och urvalsmetoder förstĂ€rker segregationen. 

En hög koncentration av elever som behöver mer hjÀlp ger en mer svÄrjobbad skolmiljö. Det betyder högre personalomsÀttning, fler rektorsbyten och svÄrigheter att rekrytera och behÄlla de bÀsta lÀrarna. Det försÀmrar skolans förmÄga att ge eleverna de bÀsta förutsÀttningarna och leder till att familjebakgrunden fÄr större betydelse för barnens skolprestationer.

Den som vill förbÀttra den svenska skolan och minska segregationens negativa effekter kommer alltsÄ inte runt frÄgan om att skolornas elevsammansÀttning mÄste bli jÀmnare.

Men det Ă€r Ă€ven frĂ„gan om rĂ€ttvisa som borde förstĂ„s av alla, oavsett politisk ideologi. 

Fördelningen av resurser till skolor tar hĂ€nsyn till skillnader som de ovan. Men kommuner gör det i olika utstrĂ€ckning. Friskolor fĂ„r i sin tur samma grundersĂ€ttning som de kommunala skolorna, trots att deras skyldigheter Ă€r mindre. De mĂ„ste inte erbjuda plats till barn som bor nĂ€ra eller vara beredda att ta emot nya elever. Åstrands utredning föreslĂ„r att den skevheten tas bort, vilket Ă€r fullt rimligt.

Men en Ă€n mer grundlĂ€ggande rĂ€ttvisefrĂ„ga Ă€r, som den formuleras i utredningen, att ”
skolor ska vara valbara vid tillfĂ€llet för skolvalet och att platser inte ska vara tagna i förhand”. Men det Ă€r just den tanken som flera partier har svĂ„rt att acceptera. En del avvisar den rakt av medan andra försöker trixa sig runt den.

NĂ€r kö anvĂ€nds som urval till friskolor utestĂ€ngs de elever som Ă€r nyinflyttade till Sverige eller till kommunen. Utredningen föreslĂ„r dĂ€rför att kötid som urvalsmetod tas bort. Om det finns fler sökande Ă€n platser, efter att man anvĂ€nt andra metoder, som syskonförtur och nĂ€rhet till skolan, sĂ„ ska platserna lottas. 

Moderaterna avvisar alla förslag om att Àndra urvalet till friskolor, förutom att rent praktiskt centralisera systemet med skolval. Centern och Liberalerna vill ocksÄ ha kvar kötiden men kompensera med kvoter för att utjÀmna. De kan dock inte garantera att deras modeller kommer att göra alla friskolor valbara för alla familjer. De vill inte ens bemöta den frÄgan.

Det Ă€r svagt. Friskolor har en plats i skolsystemet. Valfrihet Ă€r viktigt. Denna ledarsidas stöd till privata alternativ i offentlig sektor, liksom Ă€garnas rĂ€tt att tjĂ€na pengar, Ă€r orubbat. 

Men skolor, privata liksom offentliga, mÄste ha skÀligt lika förutsÀttningar och valfriheten mÄste vara verklig.