VÄrvÀdret byttes snabbt ut mot en snösmocka. SÄ Àr det vid den hÀr tiden pÄ Äret. Och aprilvÀdret kan mycket vÀl ha mer av denna vara att bjuda pÄ. Samtidigt kan noll- och minusgrader snabbt skifta till plus.
Det Àr inte enbart vÄr del av Sörmland som drabbats. LÀget varierar inom lÀnet och landet. Snömodd pÄ vÀg och frusen slask pÄ gata i Katrineholms kommun byts mot barmark ju nÀrmare man kommer Eskilstuna.
SÄ hur har det gÄtt i trafiken nÀr snöovÀdret dragit in? Under tisdagen ska det ha varit ett tiotal trafikolyckor "i krokarna av Katrineholm och VingÄker". Det berÀttade Johnny Gustavsson, polisens presstalesperson, för tidningen vid 19.30-tiden pÄ kvÀllen.
I övriga Sverige varierade olycksfrekvensen. Trafikstockningen i den sĂ€rskilt drabbade Jönköpingstrakten har fĂ„tt ett sĂ€rskilt stort fokus frĂ„n riksmedier. Det var ju inte heller sĂ„ lĂ€nge sedan E22:an i SkĂ„ne drabbades av problem av samma slag. Förvisso försvĂ„rades det skĂ„nska lĂ€get av det bildades snödrivor kring de stillastĂ„ende fordonen. PĂ„ E4:an verkar det nĂ€rmast handla om det vi ser ocksĂ„ i vĂ„r del av Sörmland â tjockt lager av is eller kakor av frusen snö. Resultatet Ă€r dock snarlikt: LĂ„nga och ihĂ„llande bilköer till följd av vintervĂ€glaget.
Det Àr sÄ det blir nÀr temperaturerna plötsligt sjunker samtidigt som nederbörden Àr kraftig. Och kanske borde sörmlÀnningarna varit redo. AprilvÀder kan slÄ runt en hel del. Har man redan skruvat pÄ sommardÀcken, ja dÄ Àr veckans vinterchock ett Ànnu större problem. Det Àr det att skruva pÄ vinterdÀcken igen eller att vÀlja kollektivtrafiken framför bilen, om det gÄr. De arbetsgivare som kan bör erbjuda anstÀllda en möjlighet att jobba hemifrÄn. Det hade underlÀttat för mÄnga. Flexibilitet och förstÄelse för oförutsÀgbarheter av denna sort bör vara riktmÀrket.
De som Ă€ndĂ„ ger sig ut pĂ„ isbanorna mĂ„ste vara försiktiga. Det Ă€r inte lĂ€tt att ta sig fram överallt. Med bil kan det vara klurigt, men möjligt om man tar sig fram i en maklig takt. Cyklister och gĂ„ngtrafikanter har ocksĂ„ det svĂ„rt nĂ€r de ska ta sig över gator packade med is. Ăldre mĂ€nniskor eller personer med funktionsnedsĂ€ttning som behöver olika sorters stöd i vardagen, som rullator eller rullstol, fĂ„r det snabbt vĂ€ldigt svĂ„rt. Förutom att de kan falla och skada sig rejĂ€lt, handlar det ocksĂ„ om tillgĂ€nglighet. Den som Ă€r rĂ€dd att ramla riskerar stanna hemma, nĂ€r de egentligen hade mĂ„tt bĂ€st av en promenad. Katrineholms kommun behöver göra vad den kan för att dessa mĂ€nniskor inte ska kĂ€nna sig inlĂ„sta.
Samtidigt fĂ„r det vara sans i kritiken. Kommunförvaltningen i Katrineholm har skĂ€l att se över sin vinterstrategi, det har ledarsidan pĂ„pekat mer Ă€n en gĂ„ng, inte minst dĂ„ sopsaltningen numera inte verkar ingĂ„ i kommunens arsenal. Men invĂ„narnas förvĂ€ntningar fĂ„r inte heller flyga ivĂ€g. Inte varje risk gĂ„r att eliminera â bara att dĂ€mpa.
Mycket avgörande Ă€r Ă€ven bilisternas förstĂ„nd. Ăven nĂ€r vĂ€gunderlaget Ă€r mer Ă€n tveksamt gör alldeles för mĂ„nga riskfyllda omkörningar och kör snabbare Ă€n tillĂ„tet. Förvisso verkar isen pĂ„ vĂ€garna leda till att fler bilister slĂ€pper mobiltelefonen med blicken. Men om de inte hĂ„ller tillrĂ€ckligt med avstĂ„nd till fordonet före sĂ„ kan Ă€ndĂ„ olyckan vara framme.