SörmlÀndska trafiknyheter pÄ senare tid Àr mest dystra historier. MÀlartÄgs trafik har hittills varit en besvikelse.
Men det sker positiva förÀndringar i ett annat trafikslag. PÄ tisdagen beslutar regionstyrelsen sannolikt att Àndra lite i tidtabellen för bussar, som tidningen berÀttade förra veckan. Det blir fler turer pÄ linjen 765 mellan Katrineholm och Nyköping. En av turerna 701 pÄ söndagar förlÀngs. I stÀllet för att gÄ mellan Eskilstuna och Sparreholm kommer den att starta och sluta i Nyköping.
För att delfinansiera detta minskas trafiken pÄ tur 780 mellan Katrineholm och Flen, eftersom den strÀckan mycket riktigt anses tÀckas av Uven-tÄget som ju kommer att gÄ tÀtare framöver.
Nettokostnaden blir drygt 300 000 kronor.
FörÀndringen Àr vÀlkommen. Detta Àr smÄ, vÀlavvÀgda steg för att utöka trafiken till och frÄn den södra lÀnsÀnden. Justeringen av busstidtabellen följer resandemönstret och trafiken pÄ en befintlig strÀcka.
Det Ă€r betydligt bĂ€ttre Ă€n det storslagna projekt som det fortfarande skissas pĂ„ i ett och annat partikansli: Ăppning av TGOJ-banan för persontrafik mellan Flen och Nyköping, en lösning som av allt att döma Ă€r samhĂ€llsekonomiskt olönsam.
Det Àr inte sÄ enkelt som att bara lÄta persontÄg rulla dÀr det nu gÄr godstÄg, utan krÀver byte av spÄr och kontaktledningar. Om man ska ha resenÀrer mÄste man Àven bygga nya plattformar och pendlarparkeringar. Trafikverket rÀknade pÄ det 2013 och kom fram till ett investeringsbehov pÄ 390 miljoner kronor, vilket Àr 450 miljoner i dagens penningvÀrde. Tidsvinsten jÀmfört med buss skulle i bÀsta fall bli nÄgra fÄ minuter.
Följdriktigt konstaterade myndigheten att det var bĂ€ttre att satsa pĂ„ buss â mer effekt till en brĂ„kdel av TGOJ-summan.
Region Sörmlands skruvande pÄ tidtabellen Àr en bit frÄn den mer omfattande satsningen pÄ busstrafik som Trafikverket skissade pÄ. Men det ligger i linje med satsningen pÄ buss.
Och inget sĂ€ger att förbĂ€ttringar alltid mĂ„ste komma i form av stora grepp. Samma sak kan Ă„stadkommas pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Det kan till och med vara smartare att ta det busstur för busstur med tanke pĂ„ den eviga tvisten om hönan eller Ă€gget kring trafiken till den södra lĂ€nsdelen: Ăr resandet lĂ„gt och den gemensamma arbetsmarknaden obefintlig för att det saknas bra kommunikationer? Eller Ă€r det omotiverat att bygga nya, kostsamma förbindelser i det vĂ€derstrecket nĂ€r sörmlĂ€nningar i norr och söder har sĂ„ lite med varandra att göra?
Svaret Àr att vi lÄter lite fler bussar rulla, sedan fÄr vi se.