En pÄminnelse om att slÀppa flygdrömmarna

Det kommersiella passagerarflyget mÄr inte bra.

Det kommersiella passagerarflyget mÄr inte bra.

Foto: Niklas Holm

Ledare2020-03-11 16:31
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

PÄ tisdagen kom beskedet att VÀsterÄs flygplats lÀggs ner. De tongivande partierna i kommunen har fÄtt nog av de Ärliga underskotten som förra Äret landade pÄ 23 miljoner minus. Eller 140 miljoner om man lÀgger ihop de fyra senaste Ären.

Vad betyder nedlÀggningen för VÀsterÄs? NÀr det gÀller nÀringslivet: inte sÄ mycket, enligt kommunens nÀringslivsdirektör Eva Lilja, som för övrigt har haft samma befattning i Eskilstuna. Till SVT sÀger hon att flygplatsen inte har haft nÄgon betydelse alls för affÀrsresandet.

Desto större roll har den för flygskoleverksamheten. Men flygplatsen anvĂ€nds Ă€ven för ambulans- och brandflyg. Hur det blir med allt detta Ă€r oklart, samtidigt som det Ă€r svĂ„rt att motivera en subvention med tiotals miljoner Ă„rligen ur kommunkassan. Och det Ă€r vĂ€l den frĂ€msta effekten för VĂ€sterĂ„s stad – mindre pengar för att tĂ€ppa till det ekonomiska hĂ„let i flygplatsen betyder mer pengar till övrig kommunal verksamhet.

Vad innebĂ€r dĂ„ en nedlagd flygplats i VĂ€sterĂ„s för Eskilstuna? Den omedelbara effekten Ă€r oklar. Om allt privat- och skolflyg försvinner frĂ„n VĂ€sterĂ„s kan en del kanske lockas till Kjula flygfĂ€lt. Men det Ă€r inte sĂ„ att de verksamheterna saknar alternativ i en flygfĂ€ltstĂ€t region. 

Det kommersiella passagerarflyget flyttar i sin tur till andra flygplatser eller försvinner. En hel del flyg lever just pÄ att skattebetalarna tar en del av kostnaderna, samtidigt som allt fler politiker tröttnar pÄ att hÄlla flyget under armarna.

Det rĂ„der stenhĂ„rd konkurrens pĂ„ flygmarknaden. Under förra Ă„ret minskade flygresandet, framför allt inrikes men Ă€ven utrikesflyget backade. I MĂ€lardalsregionen försvann resenĂ€rer nĂ€stan överallt. 

Förutom i VĂ€sterĂ„s minskade flygandet frĂ„n och till Arlanda, Bromma, Linköping, Norrköping och Örebro flygplatser. Bara Skavsta hade en ökning. Men Ă€ven den flygplatsen kommer att följa efter de övriga om det irlĂ€ndska flygbolaget lĂ€mnar i Ă„r som det var sagt.

Trots denna bakgrund hĂ„ller Eskilstunas politiska majoritet liv i idĂ©n att bygga ut Kjula flygfĂ€lt till en internationell flygplats – med hjĂ€lp av en företagsgrupp som ingen i beslutande stĂ€llning i Eskilstuna har varit i direktkontakt med och en tysk bank som inte existerar. Och detta ska göras utan att flygsatsningen ska kosta kommuninvĂ„narna mer Ă€n vad den redan har gjort. Det Ă€r inte seriöst.