Det ska gÄ att köpa tÄgbiljetter Àven i VingÄker

HÀr nÄgonstans kan man ha ett ombud att sÀlja tÄgbiljetter.

HÀr nÄgonstans kan man ha ett ombud att sÀlja tÄgbiljetter.

Foto: Anton SwÀrdhagen

Ledare2022-11-28 19:09
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

I VingÄker saknas det bÄde automat och ombud för den som vill köpa tÄgbiljett. Det kunde tidningen berÀtta nyligen (24/11). NÀrmaste stÀlle att köpa tÄgbiljett utan egen dator eller mobil Àr i Katrineholm. VingÄker Àr antagligen inte ensamt om detta problem. Mindre kommuner och orter missgynnas ofta just sÄ hÀr av myndigheter eller stora företag.

InvĂ€ndningar finns. Visst Ă€r det sĂ„ att mĂ„nga Ă€ndĂ„ har en mobiltelefon och dator. Och tĂ„gbolag erbjuder digitala kanaler som kan anvĂ€ndas i dessa smĂ„ maskiner. Är det inte nog?

Det stĂ€mmer att de allra flesta svenskar Ă€ger och kan anvĂ€nda sig av mobiltelefoner eller datorer. Men det Ă€r inte sĂ„ för alla, och det kommer alltid att finnas de som av olika skĂ€l inte gör det, eller kan det. Äldre medborgare handlar det ofta om. Men ocksĂ„ mĂ€nniskor som kanske inte Ă€nnu lĂ€rt sig svenska kan ha det svĂ„rt att navigera sig fram pĂ„ svensksprĂ„kiga biljettsajter. 

Och med tiden behöver dessa mĂ€nniskor lĂ€ra sig den nya tekniken. De bör sĂ€tta sig ner i lugn och ro, inte nĂ€r det Ă€r brĂ„ttom, gĂ€rna tillsammans med nĂ„gon mer nĂ€tvan bekant, vĂ€n eller familjemedlem och lĂ€ra sig hur det fungerar. För det Ă€r i den hĂ€r riktningen utvecklingen gĂ„r. Dessutom sparar det ofta tid och pengar. För mer teknikovana har en del telefonproducenter utvecklat mobiltelefoner av enklare format. 

Samtidigt kan en mobiltelefon gĂ„ sönder eller laddas ur. Under de kyligare Ă„rstiderna kan batteritiden för mobiltelefoner vara bra mycket kortare. SĂ€rskilt om det Ă€r Ă€ldre modeller. DĂ€rför gĂ„r det inte att helt och hĂ„llet lĂ„ta samhĂ€llsviktiga funktioner, dĂ€ribland tĂ„g, gĂ„ över till digitala lösningar. 

Det behöver finnas alternativ till att köpa tÄgbiljetter digitalt. ResenÀrer som saknar dessa "smarta" telefoner eller datorer ska inte behöva förlita sig pÄ att nÀrstÄende eller vÀlvilliga medresenÀrer kan köpa biljett Ät dem.

Bakgrunden till biljettbristen i VingÄker ligger i att SJ förra Äret plockade bort sina biljettautomater frÄn tÄgstationen. Det var affÀrsmÀssigt begripligt. Bolaget hade förlorat upphandlingen om att köra regionala tÄg pÄ strÀckan. MÀlardalstrafiken, med MTR som entreprenör, skulle ta över ansvaret för resenÀrerna. Men det gick hÀnsynslöst snabbt, automaterna plockades bort innan den nya avtalet började gÀlla. SJ lÀmnade sina egna kunder vind för vÄg. Och det var oklart vad som skulle ersÀtta dem nÀr MTR skulle börja köra tÄgen.

Och tydligen har inget hĂ€nt. De svar som tidningen fĂ„tt frĂ„n SJ och MĂ€lardalstrafiken Ă€r mer Ă€n mĂ€rkliga. MĂ€lardalstrafiken lĂ€gger allt ansvar pĂ„ SJ. Trots att det Ă€r MĂ€lardalstrafiken som ska ta ansvar för resenĂ€rerna i VingĂ„ker. Och SJ mumlar nĂ„got om digitalisering. 

MĂ€lardalstrafiken har inget telefonnummer för bokning av biljett och saknar egna automater. Det digitala bokningssystemet har dessutom en hel del brister som behöver fixas. Bolaget mĂ„ste kunna visa mer omtanke om sina resenĂ€rer Ă€n sĂ„ hĂ€r – Ă€ven de som bor i VingĂ„ker. Det ligger i allmĂ€nhetens intresse att alla ska kunna vĂ€lja tĂ„g framför fossilbil. Det minsta MĂ€lardalstrafiken kan göra Ă€r att ha ett ombud i VingĂ„ker. Ordna det!