I VingÄker saknas det bÄde automat och ombud för den som vill köpa tÄgbiljett. Det kunde tidningen berÀtta nyligen (24/11). NÀrmaste stÀlle att köpa tÄgbiljett utan egen dator eller mobil Àr i Katrineholm. VingÄker Àr antagligen inte ensamt om detta problem. Mindre kommuner och orter missgynnas ofta just sÄ hÀr av myndigheter eller stora företag.
InvĂ€ndningar finns. Visst Ă€r det sĂ„ att mĂ„nga Ă€ndĂ„ har en mobiltelefon och dator. Och tĂ„gbolag erbjuder digitala kanaler som kan anvĂ€ndas i dessa smĂ„ maskiner. Ăr det inte nog?
Det stĂ€mmer att de allra flesta svenskar Ă€ger och kan anvĂ€nda sig av mobiltelefoner eller datorer. Men det Ă€r inte sĂ„ för alla, och det kommer alltid att finnas de som av olika skĂ€l inte gör det, eller kan det. Ăldre medborgare handlar det ofta om. Men ocksĂ„ mĂ€nniskor som kanske inte Ă€nnu lĂ€rt sig svenska kan ha det svĂ„rt att navigera sig fram pĂ„ svensksprĂ„kiga biljettsajter.
Och med tiden behöver dessa mÀnniskor lÀra sig den nya tekniken. De bör sÀtta sig ner i lugn och ro, inte nÀr det Àr brÄttom, gÀrna tillsammans med nÄgon mer nÀtvan bekant, vÀn eller familjemedlem och lÀra sig hur det fungerar. För det Àr i den hÀr riktningen utvecklingen gÄr. Dessutom sparar det ofta tid och pengar. För mer teknikovana har en del telefonproducenter utvecklat mobiltelefoner av enklare format.
Samtidigt kan en mobiltelefon gÄ sönder eller laddas ur. Under de kyligare Ärstiderna kan batteritiden för mobiltelefoner vara bra mycket kortare. SÀrskilt om det Àr Àldre modeller. DÀrför gÄr det inte att helt och hÄllet lÄta samhÀllsviktiga funktioner, dÀribland tÄg, gÄ över till digitala lösningar.
Det behöver finnas alternativ till att köpa tÄgbiljetter digitalt. ResenÀrer som saknar dessa "smarta" telefoner eller datorer ska inte behöva förlita sig pÄ att nÀrstÄende eller vÀlvilliga medresenÀrer kan köpa biljett Ät dem.
Bakgrunden till biljettbristen i VingÄker ligger i att SJ förra Äret plockade bort sina biljettautomater frÄn tÄgstationen. Det var affÀrsmÀssigt begripligt. Bolaget hade förlorat upphandlingen om att köra regionala tÄg pÄ strÀckan. MÀlardalstrafiken, med MTR som entreprenör, skulle ta över ansvaret för resenÀrerna. Men det gick hÀnsynslöst snabbt, automaterna plockades bort innan den nya avtalet började gÀlla. SJ lÀmnade sina egna kunder vind för vÄg. Och det var oklart vad som skulle ersÀtta dem nÀr MTR skulle börja köra tÄgen.
Och tydligen har inget hÀnt. De svar som tidningen fÄtt frÄn SJ och MÀlardalstrafiken Àr mer Àn mÀrkliga. MÀlardalstrafiken lÀgger allt ansvar pÄ SJ. Trots att det Àr MÀlardalstrafiken som ska ta ansvar för resenÀrerna i VingÄker. Och SJ mumlar nÄgot om digitalisering.
MĂ€lardalstrafiken har inget telefonnummer för bokning av biljett och saknar egna automater. Det digitala bokningssystemet har dessutom en hel del brister som behöver fixas. Bolaget mĂ„ste kunna visa mer omtanke om sina resenĂ€rer Ă€n sĂ„ hĂ€r â Ă€ven de som bor i VingĂ„ker. Det ligger i allmĂ€nhetens intresse att alla ska kunna vĂ€lja tĂ„g framför fossilbil. Det minsta MĂ€lardalstrafiken kan göra Ă€r att ha ett ombud i VingĂ„ker. Ordna det!