Skavsta flygplats kan till stor del ersÀtta en nedlÀggning av flygplatsen i Bromma. FlygfÀltet i Kjula, Àven kallat Eskilstuna flygplats, kan det inte.
Den statliga utredaren ser det. Region Sörmland ser det. Eskilstunas politiska majoritet ser det inte. Eller sÄ Àr detta inte en frÄga om att se eller inte se. Mycket tyder pÄ att idén att bygga ut flygfÀltet till en kommersiell flygplats lever sitt eget liv, utan kontakt med verkligheten.
Det senaste nedslaget i Ă€mnet Ă€r ett yttrande frĂ„n Eskilstuna kommun pĂ„ utredningen om Brommas nedlĂ€ggning, vilket Eskilstuna-Kuriren har berĂ€ttat om. Det talas om âstora möjligheter att Eskilstuna Flygplats utvecklas för att erbjuda linjetrafik avseende bĂ„de passagerartrafik (utrikes- och inrikesflyg)â.
Det kommer inte att hÀnda. Brommautredaren bedömer att Skavsta kan fungera som en andra flygplats i StockholmsomrÄdet. Före pandemin var den Sveriges tredje största utrikesflygplats efter Arlanda och Landvetter, och ungefÀr lika stor som Bromma sett till antal avgÄngar och passagerare.
Den har en tacksam placering nÀra Stockholm. Enligt Trafikverkets planer kommer restiden mellan Stockholms Central och Skavsta flygplats pÄ sikt minska frÄn dagens bussresa pÄ 1 timme och 20 minuter till 40 minuter med tÄg till den nya stationen.
Region Sörmland delar den bilden och sĂ€ger det som borde vara sjĂ€lvklart men som uppenbarligen behöver sĂ€gas med övertydlighet: âAlla investeringar Ă€r gjorda med god kapacitet i och omkring flygplatsenâ.
Det finns förstÄs mÄnga osÀkerheter med verksamheten vid Skavsta flygplats. De Àr kopplade till den skakiga flygmarknaden, lÄgprisflygbolag som med lÀtthet öppnar och stÀnger flyglinjer och stÀndigt jagar kostnader, samt en visserligen kapitalstark men osentimental majoritetsÀgare i form av Vinci Airports.
Men meningen ovan frÄn Region Sörmland sammanfattar det avgörande: Skavsta flygplats finns.
Vad har Kjula att sĂ€tta upp mot det? Redan sjĂ€lva frĂ„gan ter sig egendomlig för den som tar nĂ„gra steg bort frĂ„n den politiska ankdamm som omger flygfĂ€ltet. Absolut ingen utanför makthavarkretsarna i Eskilstuna ser âEskilstuna flygplatsâ som en tung aktör i det hĂ€r sammanhanget â inte i dag, inte i framtiden.
Futuristiska bilder pĂ„ tĂ„g- och flygterminaler, nya vĂ€gar och jĂ€rnvĂ€gar i Kjula, och resonemang om fördelaktig geografi bĂ€r inte lĂ„ngt inför behovet av flermiljardinvesteringar som mĂ„ste strĂ€cka sig lĂ„ngt in i en mycket oviss framtid. En plats pĂ„ kartan Ă€r inte âen pĂ€rlaâ som kommunalrĂ„det Jari Puustinen (M) kallar det. Det Ă€r bara en plats pĂ„ kartan.
Men Puustinens nĂ€sta resonemang Ă€r direkt oseriöst: âDet lĂ€r aldrig byggas spĂ„r till Skavsta frĂ„n den planerade OstlĂ€nken eftersom det skulle bli alldeles för dyrt.â
VarifrÄn har han fÄtt det? Bibanan till Skavsta frÄn OstlÀnken finns i Trafikverkets plan. Det alternativ som diskuteras Àr en strÀckning av den nya huvudbanan med ett stopp i Skavsta. Ett tredje alternativ, att inte ha nÄgot sÄdant stopp alls, finns ingenstans.
Ja, flygfÀltet i Kjula kan ha en funktion vid avvecklingen av Bromma. Som den statliga utredaren konstaterar kan det vara ett alternativ för en del av det icke-kommersiella allmÀnflyget och skolflyget som i dag anvÀnder Bromma. Men mer Àn sÄ blir det inte.