Alla stÀder Àr inte som Boden eller SkellefteÄ

Ska tempot hÄllas uppe i den gröna omstÀllningen i nÀringslivet  mÄste staten öka farten i att förstÀrka elsystem och kommunikationer. Stora pengar spridda över alla kommuner Àr inte rÀtt vÀg i den frÄgan.

Ska tempot hÄllas uppe i den gröna omstÀllningen i nÀringslivet mÄste staten öka farten i att förstÀrka elsystem och kommunikationer. Stora pengar spridda över alla kommuner Àr inte rÀtt vÀg i den frÄgan.

Foto: HÄkan Zerpe

Ledare2024-08-07 18:15
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Ska staten pÄ ett brÀde dela ut minst 200 miljarder kronor, genom att ta över delar av de skulder kommunerna har efter upplÄning till fastigheter eller investeringar i vÀrmeverk och andra avgiftsfinansierade verksamheter?

I ett papper riksdagsman Fredrik Olovsson (S) nyligen delade ut pĂ„ en presstrĂ€ff i Stockholm fanns en sĂ„dan punkt med. Kan han verkligen fĂ„ gehör för nĂ„got sĂ„dant hos det partiets ordförande? Magdalena Andersson har varit finansminister. Ett av hennes mest respektingivande drag som politiker Ă€r att hon personifierar finansdepartementets kĂ€rva hĂ„llning i frĂ„ga om lĂ€ttvindigt populĂ€ra krumsprĂ„ng i budgetpolitiken. 

Men Fredrik Olovsson i Katrineholm Àr inte heller vem som helst i riksdagsgruppen. Sitt tidigare tunga uppdrag som partiets gruppledare i finansutskottet har han visserligen fÄtt lÀmna frÄn sig till Mikael Damberg. Han Àr dock ledare för en av partiledningen tillsatt arbetsgrupp. I den rollen gav han landets kommunledningar en aptitretare, genom att vifta med ett förmögenhetstillskott pÄ minst 200 miljarder frÄn staten.

Men ett par andra punkter i hans utspel har sin grund i nĂ„got som chefsekonomen Annika Wallenskog vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) varnade för i en uppmĂ€rksammad skrift förra Ă„ret. Ett mindre antal kommuner har stora investeringsbehov och tar finansiella risker – dĂ„ det hos dem görs nya, mycket stora satsningar i skiftet frĂ„n fossilt till elektrifierat.

Under en kort tid blir det stor inflyttning och behov av mer kommunal infrastruktur, skolor och Ätskilligt annat. De ekonomiska fördelarna kan pÄ sikt bli vÀldigt stora. Men det finns osÀkerhet om vilka satsningar som lyckas tekniskt och kommersiellt.

För kommunernas obligatoriska verksamhet, den de enligt lag mĂ„ste ha, finns ett vĂ€l fungerande kostnadsutjĂ€mningssystem. Det revideras snart med utgĂ„ngspunkt i ett politiskt enhĂ€lligt betĂ€nkande. Skiftena i befolkningens Ă„lder fĂ„ngas till stor del upp dĂ€r. 

Men det Àr knepigare med den tekniska delen av kommunal verksamhet, gator, vÀrme, vatten, avlopp och annat. DÀr kan stora förÀndringar i nÀringslivet dra med sig stora investerings- och lÄnebehov. Mycket men inte allt ska sedan tÀckas av de kommunala bolagens vÀrme- och VA-taxor. Men risknivÄn höjs för en tid vÀldigt mycket, i ett mindre antal kommuner.

SKR har rÀknat upp en rad förslag som riksdag och regering kan vÀlja mellan, och det avspeglas Àven i Fredrik Olovssons utspel. Detta lÀr vÀl lösa sig, Ätminstone delvis i enighet.

De 200 miljarderna till kommunerna genom att staten ska ta över lÄn bör det dock sÀttas ett mycket stort frÄgetecken för. Argumentet frÄn Fredrik Olovsson Àr att skapa utrymme för nya kommunala investeringar. Men de kommuner som inte har nÄgon skuldbörda, eller en mycket lÄg sÄdan, vill han ÀndÄ ge motsvarande pengar.

Utrymmet skulle förstÄs öka en del, i alla kommuners budgetarbete. KostnadsrÀntor skulle bortfalla, en del intÀktsrÀntor tillkomma. Men vad sÀger att följden behöver bli ökade investeringar i kommunal infrastruktur? Det kan lika vÀl bli underlag för driftsutgifter för helt andra ÀndamÄl.

Det som behöver göras för att stödja nysatsningarna för elektrifiering ska riktas dit dÀr det finns sÀrskilt stora behov och risker. Framför allt behöver staten fÄ bÀttre fart pÄ förstÀrkningarna av elsystem och kommunikationer.