I den allmÀnna pensionen Àr premiepensionen (PPM) den mindre delen. Men den har höjt pensionsnivÄn. Den genomsnittliga förrÀntningen Àr högre Àn i det övriga pensionssystemet. Sedan premiepensionens tillkomst berÀknas den nu i genomsnitt ha gett hela 6,4 procents Ärlig real avkastning.
Liksom hittills kommer det att vara förÀndringar mellan olika Är, beroende pÄ utvecklingen pÄ marknaderna för aktier och andra vÀrdepapper. Men att premiepensionen över tid gett högre nivÄer i utbetalda pensioner kommer att fÄ Àn större betydelse dÄ alla pensionÀrer sÄ smÄningom fÄr hela sin allmÀnna pension frÄn det nya system som fem partier enades om pÄ 90-talet.
Detta Ă€r bakgrunden till det gemensamma stĂ€llningstagandet i onsdags, det senaste i raden frĂ„n den grupp av numera sex partier som tillsammans vĂ„rdar pensionssystemet. Ăven MP har anslutit sig till S, M, FP (numera L), C, och KD.
Premiepensionernas förvaltning ska Àven i fortsÀttningen ske i ett stort antal fonder. De ska som hittills ha olika inriktning och olika risknivÄer, som varje individ kan vÀlja mellan. De som sjÀlva inte vill göra omplaceringar erbjuds liksom hittills alternativ dÀr detta lÀmnas Ät fondförvaltare.
Men vilka fondförvaltare som kan vara med ska avgöras genom upphandling. En sÀrskild statlig myndighet ska stÀlla ett antal obligatoriska krav samt vÀrdera förvaltarnas kostnadseffektivitet och kvalitet. Det sÀtts inget tak för antalet fonder. Det förblir öppet för seriösa förvaltare att erbjuda ett stort antal placeringsinriktningar.
Med förĂ€ndringen verkstĂ€lls en tidigare överenskommelse 2017 mellan de sex partierna. Det kanske mest centrala i det nya regelverket Ă€r âhögt stĂ€llda krav pĂ„ kontrollerbarhetâ. Ăven fondförvaltarnas operationer pĂ„ internationella kapitalmarknader mĂ„ste vara möjliga för tillsynsmyndigheterna att följa, för att skydda mot ineffektivitet eller bedrĂ€gerier.
I tvÄ fall behövde Pensionsmyndigheten för bortÄt fem Är sedan ta till drastiska ÄtgÀrder mot misskötsamma förvaltare. PÄ platser som Dubai och Malta hade det gjorts transaktioner som skadade pensionsspararna. PPM-systemet visade sig ha för svagt skydd nÀr dunkla förhÄllanden brett ut sig pÄ kapitalmarknaden, med opÄlitliga inspektionsmyndigheter i ljusskygga lÀnder.
Sedan dess har reglerna skÀrpts. Antalet fonder att vÀlja mellan, som en tid var omkring 800, klart fler Àn som behövdes, har minskat.
PPM-systemet fÄr framöver större likheter med de omfattande valmöjligheter mellan olika fonder och risknivÄer som ocksÄ finns i olika kollektivavtalsbestÀmda tjÀnstepensioner. Statliga PPM, som Àr större, kommer förmodligen att ha fler alternativ Àn de cirka tio förvaltare och ett par hundra fonder som finns i exempelvis LO:s och Svenskt NÀringslivs tjÀnstepension för privatanstÀllda arbetare.
Denna tillkom ungefÀr samtidigt som reformen av det allmÀnna pensionssystemet. LO:s förhandlare gick en gÄng i spetsen för att utforma kollektivavtal pÄ det sÀttet.
Premiepensionen med dess valmöjligheter har inte bara varit föremĂ„l för en del negativistisk mytbildning â Ă€ven krav pĂ„ avskaffande har förekommit. Alla insĂ„g först inte dess positiva betydelse för de framtida pensionerna.
Men samma fördelar finns, av samma goda skÀl, i avtalsbaserade pensioner.