Sex Charlie Chaplin pĂ„ scen – samtidigt

Sex Charlie Chaplin söker efter meningen med livet nĂ€r Folkteatern gör teater av komikerns klassiska stumfilm "Moderna tider". Det handlar om en fragmenterad och vilsen samtid – men parodin har ocksĂ„ fĂ„tt en mörkare underton.

Om man jÀmför vÄr tid med Chaplins kanske vÄr tid Àr mer fragmenterad och svÄrare att ringa in, sÀger regissören Erik Holmström som sÀtter upp "Moderna tider".

Om man jÀmför vÄr tid med Chaplins kanske vÄr tid Àr mer fragmenterad och svÄrare att ringa in, sÀger regissören Erik Holmström som sÀtter upp "Moderna tider".

Foto: Mats BĂ€cker

Teater2022-03-03 10:00

I Charlie Chaplins stumfilm frÄn 1936 ska han upptrÀda pÄ en restaurang och har skrivit upp sÄngtexten pÄ manschetten. Men i en dansrörelse flyger fusklappen av och panikslagen mÄste Chaplin improvisera fram ett lÄtsassprÄk. Den scenen har Erik Holmström tagit fasta pÄ nÀr han gestaltar filmen pÄ Folkteaterns scen i Göteborg.

– Vi har byggt hela förestĂ€llningen pĂ„ tillstĂ„ndet att inte veta, och det blir vĂ€ldigt existentiellt, det Ă€r komiskt men ocksĂ„ skrĂ€ckinjagande, sĂ€ger Erik Holmström.

Han har gjort en "vĂ„ldsamt fri" tolkning, som kretsar kring att flera olika Charlie Chaplin gör tidsresor. En av dem kommer tillbaka till 1936 och vill pĂ„verka den tidens Chaplin. Sedan Ă„tervĂ€nder fler och fler och tiden förlorar sin mening. Till slut har de glömt vilka de Ă€r och vad de vill – de vet bara att det var nĂ„got viktigt de skulle förmedla.

– Det Ă€r sex förvirrade Chaplin som försöker förstĂ„ vilka de Ă€r och vad de lever i. Det Ă€r som att ofiltrerat försöka bearbeta tidsandan. De kommer in pĂ„ resonemang om hĂ€lsa, trĂ€ning, cancer, företagande och vinster – det cirkulerar olika resonemang. Vi har velat skapa en kĂ€nsla av nĂ„got obearbetat, vilket det Ă€r nĂ€r man lever mitt i de moderna tiderna.

Mörka tider

Kanske Àr tiderna Àn mer fragmentariska i dag Àn pÄ Chaplins tid, funderar Erik Holmström. Att förklara "moderna tider" Àr att göra stora ansprÄk och egentligen tror han inte att det gÄr. Samtidigt ser han det som en spÀnnande utmaning.

PjĂ€sen Ă€r upplagd som ett slags "stream of consciousness": ett flöde av tankar, tidsreferenser och kĂ€nslor. Olika hĂ€ndelser frĂ„n olika epoker bryts mot varandra – vad karaktĂ€riserar moderna tider? Och var Ă€r mĂ€nniskans plats i de tiderna? Chaplins film förde pĂ„ 30-talet fram en kritik mot den framvĂ€xande industrialismen och hur mĂ€nniskan anvĂ€nds i det kapitalistiska systemet.

– Chaplin lyckas göra om stora frĂ„gor till vĂ€ldigt konkreta scener, som att Ă„ka in i maskinens kugghjul och bli mekaniserad i kroppen. Han Ă€r bra pĂ„ att hitta bilder som kommunicerar, sĂ€ger Erik Holmström.

Existentiell förestÀllning

Men trots kristiderna pÄ 30-talet tycker Erik Holmström att Chaplins film andas ett slags framtidshopp som han inte ser numera. Att pjÀsen fick premiÀr strax efter det att Ryssland invaderade Ukraina understryker dess mörka undertoner.

– Men Ă€ven innan Ryssland invaderade kĂ€ndes det ganska mörkt att vara mĂ€nniska i dag. Det Ă€r mycket tankar pĂ„ varför vi finns och om vi ska sluta finnas pĂ„ den hĂ€r jorden. Och det har blivit en vĂ€ldigt existentiell förestĂ€llning pĂ„ det sĂ€ttet.

Fakta: "Moderna tider"

"Moderna tider" fÄr premiÀr pÄ Folkteatern i Göteborg 5 mars. Erik Holmström och Pontus Lundkvist har gjort den fria bearbetningen pÄ filmen och Holmström Àr ocksÄ regissör.

Erik Holmström Àr regissör, dramatiker och skÄdespelare. Mellan 2009 och 2013 var han konstnÀrlig ledare pÄ Turteatern i Stockholm och satte bland annat upp "SCUM-manifestet" och "Den nya gudomliga komedin". Nu driver han Malmö Dockteater.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!