Revy
"Countryholmsrevyn"
Regi: Hans Qviström.
Koreografi: Cia Ronach.
Medverkande: Gustav Karlsson, Cissie Norén, Linda RÄsberg, Cia Ronach, Lena Sirrewius, Marcus Enqvist, Maria Axelsson, Simon Kvarnhem, Alma Enroth, Linnéa Forsberg, Arvid Ström och Johanna Dahlberg.
Musiker: Thomas Ronach (klaviatur/kapellmÀstare), Olle Ronach (slagverk), Fabian Ronach (gitarr) och Simon Engvall (bas).
Scen: Safiren, Katrineholm.
Safiren har denna gÄng blivit leksaksstaden Countryholm, som av regissören Hans Qviström beskrivs som en "parallell verklighet" till Katrineholm, och som har mÄnga likheter med exempelvis omtvistade byggprojekt och centrumdöd. Och sÄ givetvis massor av countrymusik.
TrÀffsÀkert avhandlar "Countryholmsrevyn" Àmne efter Àmne av det som hÀnde i Katrineholm under 2024. Lokalpolitiken hÀcklas givetvis i bland annat "Vilket dagis", som Àr ett inköpt nummer i bearbetning av Katrineholmsrevyn. En kommunalrÄdshustru med mycket stort tÄlamod försöker fÄ ordning pÄ sin man, kommunalrÄdet Johan, som leker vilt pÄ förskolan med politikerkollegan Christer, och fÄ honom att klÀ pÄ sig inför Katrineholmsgalan.
Den populÀra matpromenaden Moveat har fÄtt ett eget nummer i "Matmilen" (text: L. Sirrewius & H. Qviström) dÀr revydrottningen Lena Sirrewius, som Àr tillbaka efter en lÀngre tid i Eskilstunarevyn, ger sig ut pÄ en matpromenad frÄn Katrineholm till Valla med stopp lÀngs vÀgen för inta olika rÀtter. Som vanligt lyckas Lena Sirrewius locka fram skrattsalvor genom att enbart uppenbara sig pÄ scenen. Att hon varit saknad av publiken mÀrks.
Katrineholms-Kuriren fÄr sig givetvis flera kÀngor i "Countryholmsrevyn". I ett av förestÀllningens allra roligaste nummer, "Krogrecensenten" (text: N. Linder), skÀmtas det friskt med tidningens krogrecensent Anna Norström. Hon beger sig till JÀrvenskolans matsal för att recensera dagens rÀtt som visar sig vara blodpudding. NÀstan precis som i en av Norströms recensioner av en viss krog i Katrineholm kommer till slut en ilsken kock ut och ifrÄgasÀtter varför hon inte Àtit upp.
Den alltid lika arga och roliga karaktÀren Kjell GnÀll, portrÀtterad av Gustav Karlsson, Àr tillbaka. Han har fÄtt nog av att Katrineholms-Kuriren blivit tredagarstidning pÄ papper och dÀrför blÄst liv i den nedlagda nÀrradion i Katrineholm. I numret "Kholm City 92,0" (text: Katrineholmsrevyn) har Kjell GnÀll fÄtt sin egen talkshow i nÀrradion dÀr han spyr galla över det han inte gillar, som exempelvis parkeringsappar.
Ett annat vÀldigt roligt och hyperaktuellt nummer Àr "OrÀttvisa vindar" (text: N. Linder) dÀr tre vindkraftverk, gestaltade av Gustav Karlsson, Lena Sirrewius och Linnéa Forsberg, berÀttar sin livshistoria genom en flod av ordvitsar och fÄr jobberbjudande av Caroline Bonde pÄ Ericsberg. Föreningen RÀttvisa vindar, med Nicklas Lautakoski i spetsen, fÄr sig givetvis ett litet tjuvnyp.
Arvid Ström glÀnser i "Route 56" (text: C. Norén) som avhandlar evighetsbygget av nya vÀg 56 mellan Katrineholm och Alberga, ett projekt som dragit ut pÄ tiden och som aldrig verkar bli fÀrdigt.
Inte heller i Ärets upplaga av revyn klarar sig Katrineholms mÄnga vÀgbulor och andra trafikhinder undan att skÀmtas om. I "En yrkeschaufförs klagan" (text: C. Norén) trÀffas allt frÄn taxiförare till ambulanspersonal pÄ en vÄrdcentral dÀr de söker vÄrd för sina skador som uppstÄtt efter att ha tvingats köra över de mÄnga vÀgbulorna, vilka blir fler och fler varje Är.
Musik- och dansnumren Àr precis som tidigare Är i absolut toppklass. Orkestern, under ledning av Thomas Ronach, visar upp sig frÄn en ny sida nÀr bröderna Olle och Fabian Ronach tillsammans med basisten Simon Engvall iklÀder sig rollen som sportkommentatorer i numret "Derbyt pÄ tippen" (text: C. Norén & H. Qviström). De kommenterar roligt och skickligt en av loppisarna pÄ Vikatippen och kaoset nÀr mÀnniskor kastar sig över olika fynd.
Simon Kvarnhem, som förra Äret gjorde debut i revyn, Àr tillbaka bÄde som sÄngare och dansare under ledning av Cia Ronach. I Är glÀnser Kvarnhem Ànnu mer. NÀr revyn gör ett hyllningsnummer till Georg Riedel och Kvarnhem sjunger "Fattig bonddrÀng" reser sig hÄret pÄ armarna. Han gör ocksÄ flera duetter med stjÀrnan Linda RÄsberg som ger rysningar av vÀlbehag lÀngs ryggen.
Arvid Ström och Marcus Enqvist förtjÀnar en extra hyllning. Ström blir nu mer framtrÀdande bland de manliga skÄdespelarna efter att Niklas Linder och Pontus Kinnander abdikerat frÄn scenen, nÄgot han gör vÀldigt bra. Marcus Enqvist, som varit borta frÄn scenen ett tag, Àr tillbaka och gör bland annat ett vÀldigt bra nummer med bÄde djup och botten och som vÀcker eftertanke i "Nyhetens (o)behag", dÀr han sjÀlv har skrivit texten.
Finns det dÄ nÄgot som Àr mindre bra med "Countryholmsrevyn"? Den skulle nog vinna pÄ att vara nÄgot kortare, speciellt i andra akten, som kÀnns lite vÀl utdragen. NÄgra av de inköpta numren skulle man ha kunnat skippa, exempelvis "SMHI" (text: L. Claesson) och "SovsÀckssex" (text: R. Cronholt), eftersom de inte Àr jÀtteroliga.
En annan sak som Ă€r mindre bra Ă€r numret "Hopp & galopp" (text: A. Ström), som faktiskt ger mig en liten klump i magen av att se. HĂ€r skojas det med fjolliga killar som gillar hĂ€star, i detta fall kĂ€pphĂ€star. Ăr det verkligen kul och okej Ă„r 2025 att skoja om och skratta Ă„t könsstereotyper pĂ„ ett sĂ„dant förenklat sĂ€tt?
MÄnga unga killar, som hellre velat syssla med ridsport Àn med fotboll och hockey, har mobbats och trakasserats i Äratal för detta genom historien. De har inte tillÄtits att fÄ vara sig sjÀlva och Àgna sig Ät sina intressen utan att bli kallade för "hÀstbögar" eller fjollor och svensk ridsport kÀmpar för att fler unga killar ska vÄga komma till stallet utan att bli mobbade.
Jag kan tycka att vi kommit lÀngre Àn sÄ och att skÀmt om könssterotyper hör hemma pÄ hyllan dÀr vi lagt exempelvis blackface och annat otidsenligt.
I övrigt Àr "Countryholmsrevyn" en riktig fulltrÀff. Vi ska vara glada och stolta över vÄr proffsiga och hÀngivna Katrineholmsrevy. Missa den inte!