Befriande banalt om kidnappade barn

"The black phone" Àr en Stephen King-inspirerad sommarskrÀckis utan större överraskningar.

Finney (Mason Thames) stĂ€ngs i "The black phone" in i en kĂ€llare med en trasig telefon. ÄndĂ„ ringer den plötsligt. Det visar sig att Finney inte Ă€r kidnapparens första offer.

Finney (Mason Thames) stĂ€ngs i "The black phone" in i en kĂ€llare med en trasig telefon. ÄndĂ„ ringer den plötsligt. Det visar sig att Finney inte Ă€r kidnapparens första offer.

Foto: Universal Studios

Recension2022-06-22 10:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SkrÀck

Titel: The black phone

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Ethan Hawke, Jeremy Davies, Mason Thames

Regi: Scott Derrickson

Speltid: 102 min

Betyg: 3

Finney Ă€r 13 Ă„r. I skolan hotar mobbarna bakom varje knut, hemma hotar den alkoholiserade pappan vid varje feltramp. Han och hans syster Gwen gör sitt bĂ€sta för att se efter varandra. Men nĂ€r lappar om försvunna barn börjar dyka upp och en lustig hattprydd man med svarta ballonger (Ethan Hawke) stöter ihop med Finney – vem rycker dĂ„ ut till hans försvar? I kĂ€llaren dĂ€r han stĂ€ngs in hĂ€nger en svart telefon med avkapad sladd. ÄndĂ„ ringer den plötsligt.

Regissören Scott Derrickson och Hawke har tidigare samarbetat i filmen "Sinister", dÀr rollerna Àr ombytta och Hawkes pappakaraktÀr Àr den som utsÀtts för kusligheter. NÀr barn tvÀrtom Àr offer, som hÀr, finns det grÀnser för hur grafiskt det kan bli. "The black phone" Àr dÀrför inte lika otÀck, utan genomsyras av en tydlig empati med barnen. Den andas Stephen King och hoppas nog pÄ skjuts av den analoga nostalgi som gjorde tv-serien "Stranger things" till en sÄdan succé. Telefonen Àr smart som centralt motiv dÄ okunskapen om vem som Àr pÄ andra sidan triggar tittarens förestÀllningsförmÄga. Samtidigt blir det mer av en gimmick som bÀddar för effekt men inte tillför sÄ mycket till berÀttelsen.

Debutanten Mason Thames gör en fin insats som den vaksamme Finney och Ethan Hawke Àr skrÀckinjagande i sina masker och med sitt lynniga temperament. Nog för att jag Àr utled pÄ ironiska skurkar som vÀxlar mellan vÄld och fnitter, men han Àr förhÄllandevis nedtonad. Systern Gwen har ocksÄ en viktig roll som sanndrömmare, en förmÄga som hjÀlper den vilsna polisen i utredningen.

Precis som i en annan film frĂ„n i Ă„r, Eskil Vogts briljanta "De oskyldiga", frĂ„gar sig "The black phone": var finns skrĂ€cken? I hemmet? I skolan? I sjĂ€lva upplevelsen av att vara barn? Filmen exponerar en passiv förĂ€ldrageneration som lĂ€mnar barnen Ă„t sitt öde. Sin engagerande ansats till trots landar filmen i den banala sensmoralen att man mĂ„ste stĂ„ upp för sig sjĂ€lv. Å andra sidan Ă€r det banala lite befriande – de senaste Ă„ren har det kommit en vĂ„g av metafortung skrĂ€ck, filmer med hög konstnĂ€rlig ambition som ibland tappar bort sitt syfte. "The black phone" fĂ„r sĂ€kert en och annan att hoppa till, men den lĂ€r inte överraska – den ger ungefĂ€r exakt vad den utlovar. Och som ruskig sommarskrĂ€ckis Ă€r den klart duglig.